روانشناسی رنگ ها

دنیای ما سرتا سر رنگ است که این رنگ ها  می توانند عواطف و احساسات ما را کنترل کنند.
آیا تا به حال در مکانی قرار گرفته اید که رنگ محیط باعث شود احساس آرامش کنید ؟ و یا در چند ثانیه اول نسبت به شخصی احساس اعتماد کرده اید ؟ و یا برایتان پیش آمده ویترین فروشگاهی بدون آن که به آن کالا نیاز داشته باشید شما را جذب خودش کند؟
در این مقاله قصد داریم اهمیت رنگ ها و تاثیر آنها را بررسی کنیم.

روانشناسی رنگ 

رنگ ها می توانند اطلاعات را به طور غیر مستقیم به افراد بدهند و روی تصمیم گیری آنها تاثیر بسزایی داشته باشند.
با روانشناسی رنگ ها می توانید مخاطب را مجاب کنید تا آنچه را که شما دوست دارید احساس کنند.
رنگ ها از زمان های گذشته بسیار مورد توجه قرار می گرفت و می توان گفت تاریخچه ی روانشناسی به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که مصریان باستان از رنگ ها در طب سنتی خود استفاده ی مکرر می کردند.
با شناخت رنگ ها می توانیم به اهداف خودمان نزدیک تر شویم و برند شخصی یا برند کسب و کارمان را قابل اعتماد و یا مقتدر معرفی کنیم همچنین با استفاده از دانش رنگ ها می توانیم محیط کارمان یا فضای آموزشی و تفریحی کودکانمان را به فضایی آرام و با انگیزه تبدیل کنیم.

  رنگ ها

رنگ قرمز

رنگی سرشار از انرژی و هیجان
قرمز یکی از رنگ‌های اصلی و در عین حال از پرکاربرد‌ترین رنگ‌ها در صنعت پوشاک است که می‌تواند در عین جذابیت بسیار پر چالش نیز باشد.
قرمز، بر اکثر رنگ‌ها غالب است و در آن نشانه‌هایی از قدرت، جسارت و پیروزی دیده می‌شود.
روانشناسی رنگ می گوید کسانی که میل به جاه طلبی دارند حتما برای نشان دادن قدرت و جذبه‌ شان از این رنگ در گوشه و کنار استایل‌هایشان استفاده می‌کنند.
می توان گفت افرادی قدرت طلب هستند بیشتر از رنگ قرمز استفاده می کنند.
قرمز رنگی انرژی بخش است که اشخاص را به شور و هیجان دعوت می‌کند و می‌تواند منبعی از انرژی برای افراد پر جنب و جوش باشد.
همچنین جالب است بدانید که رنگ قرمز در افزایش متابولیسم و سوخت ساز بدن تاثیر بالایی دارد و به همین دلیل درلباس پرسنل برخی از رستوران‌ها، از رنگ قرمز برای ایجاد اشتهای بیشتر در مشتریان استفاده می‌شود.
از نظر علم روانشناسی قرمز رنگی روح بخش و جان افزاست که می‌تواند باعث بالا رفتن گردش خون در بدن شود.
برخی از افراد نیز برای ابراز علاقه به یار عاطفی‌شان به طور ناخوداگاه از رنگ قرمز در پوشش‌هایشان الهام می‌گیرند.
روانشناسی رنگ قرمز را سنبلی از عشق می داند.
قرمز رنگی گرم و خودنما است که می‌تواند توجه افراد را به خودش جلب کند و در مواقعی که نیاز به ایجاد توجه حس می‌شود، از این رنگ استفاده می‌شود.

"روانشناسی رنگ قرمز"

اشخاصی که در کانون توجه بودن و دیدن شدن برایشان در اولویت است؛ به لباس‌هایی با رنگ قرمز علاقه نشان می‌دهند.
افراد برون گرا نیز تمایل بیشتری به استفاده از این رنگ دارند.
آن ها افرادی شاد، اجتماعی، سرزنده، پرجنب و جوش و پویا  هستند که در برقراری ارتباط با دیگران از توانایی بالایی برخوردارند.
یکی از ویژگی‌های منفی رنگ قرمز در علم روانشناسی رنگ، ایجاد رفتار‌های تند و تهاجمی بر روی برخی از افراد در دراز مدت است و کسانی که از این رنگ در استایل‌های روزمره‌شان بهره زیادی می‌برند ممکن است پس از گذشت مدت کمی رفتار‌های تند و تهاجمی در آن‌ها دیده شود.
قرمز نماد افرادیست که شعار « خواستن توانستن است » را سر لوحه زندگی خود قرار داده‌اند. این افراد اعتقاد دارند که با تلاش و کوشش می‌توان هر چیزی را بدست آورد و این باور خود را با رنگ قرمز به تصویر می‌کشند.

رنگ بنفش 

بنفش؛ یکی از رنگ هایی است که می توان آن را نمادی از سطنت و اشرافی بودن دانست.
برون گرا:
تمام افراد خصوصیاتی بارز دارند؛ که از نظر روانشناسی رنگ، چشم گیر ترین خصوصیات بنفش پسندان تمایل به  برون گرایی آن ها می باشد.
اگر شما و یا یکی از نزدیکانتان به رنگ بنفش علاقه نشان می دهید به احتمال زیاد فردی خلاق هستید که در بیشتر مسائل سعی در استفاده از خلاقیت خود دارید.
افرادی که تمایل به رنگ بنفش و استفاده از این رنگ در لباس هایشان دارند عموما اشخاصی حمایتگر هستند
رنگ های تشکیل دهنده ی بنفش، آبی و قرمز می باشد؛ یکی سرد و دیگری گرم است.

"روانشناسی رنگ بنفش"

 شاید تا به حال دقت نکرده باشید که با دیدن رنگ بنفش هم به شما احساس آرامش دست میدهد و هم برایتان هیجان به همراه دارد.
 این موضوع را میتوان از ویژگی های جالب این رنگ دانست
روانشناسی رنگ می گوید رنگ بنفش رنگی دلفریب و دل رباست که به علت جذابیت های ذاتی خود بسیار مناسب برای خانوم ها محسوب می شود.

رنگ آبی

آرامش، ویژگی ذاتی رنگ آبی است.
درست مثل خود رنگ آبی، افرادی هم که در استایل هایشان ازاین رنگ بهره می برند؛ افرادی آرام، خونسرد و ساکت هستند.
آرامش آبی چیزی از تاثیرگذاری این رنگ کم نکرده است.
 اگر می خواهید دیگران را در جلسات و قرار های کاری مهم تحت تاثیر قرار دهید؛ بهترین انتخاب از نظر روانشناسی رنگ ،آبی می باشد.
شاید به راحتی بتوان حدس زد که افراد آبی پوش، رفتاری دوستانه دارند و مهربانی از خصوصیات بارز آن هاست.
همچنین رنگ مورد علاقه برای آقایان نیز می باشد.
روانشناسی رنگ اشخاصی که به رنگ آبی تمایل نشان می دهند را افرادی متفکر می داند  که نمی توان علاقه ی آن ها  را به استدلال کردن و منطقی تصمیم گرفتن نادیده گرفت.

"روانشناسی رنگ آبی"

آبی برای ما تداعی کننده‌ی آرامش دریاست؛ افرادی که از رنگ آبی در آیتم های مختلف لباس شان بهره می برند، اکثرا خونسرد می باشند و دیگران آن ها را منبعی از آرامش می دانند.
اگر می خواهید بهترین استایل را با رنگ آبی ایجاد کنید بهتر است سراغ رنگ های گرمی مثل؛ قرمز، زرد،خردلی و نارنجی بروید.
رنگ آبی در کنار سبز و بنفش از همان ست های رنگی است که پیشنهاد نمی شود، البته در صنعت مد و فشن همیشه کسانی هستند که با ایده های جسورانه و ساختار شکن خود تفاوت ها را رقم می زنند.

رنگ سبز

سبز رنگی است که از دل طبیعت بیرون آمده و می تواند منبعی از آرامش برای ما باشد با دانستن روانشناسی رنگ سبز در دنیای پوشاک و افرادی که به این رنگ تمایل نشان می دهند، می توان فهمید که دارای چه ویژگی هایی هستند همچنین می توانیم شناخت بیشتری نسبت به این رنگ و افراد علاقه مند به آن پیدا کنیم.
تعهد و پایداری ویژگی بسیار مثبتی است و بیشتر در اشخاص می بینیم که به طور مکرر از این رنگ استفاده می کنند.
آنها افرادی با ثبات هستند که به سختی موضع خود را نسبت به یک فرد و یا موضوعی عوض می کنند و بیشتر تمایل دارند که در چهار چوب های فکری و اخلاقی خود باقی بمانند.
همچنین هر وقت با فردی ماجه شدید که در استایل روزانه اش این رنگ دیده می شد، احتمالا با شخصی مهربان طرف هستید که در جست و جوی صلح و سازش می باشد و ترجیح می دهند به جای جنگ و نزاع با مردم و اجتماع ، با ان ها دوستی کند.
افرادی که رنگ مورد علاقه ی آنها سبز است، از عاشقان طبیعت به شمار می روند و علاوه بر اینکه با محیط زیست سازگاری زیادی دارند به آن اهمیت ویژه ای نیز می دهند.

"روانشناسی رنگ سبز"

از نظر روانشناسی سبز رنگی است که ، انرژی از بین رفته را بر می گرداند و به همین دلیل است که افراد سبز پوش دارای انرژی مثبت خاصی هستند.
رنگ سبز برای ما تداعی کننده ی فصل بهار و طراوت آن است این رنگ نماد شادی و سرزندگی است و اشخاص که به این رنگ جذب می شوند ، عموما افرادی شاد و با انرژی مثبت هستند.
حتی با نگاه کردن به رنگ سبز نیز می توان احساس آرامشی که در ما به وجود می آید را حس کرد؛ چرا که روانشناسی رنگ می گوید رنگ سبز ، آرامش بخش ترین رنگ در میان طیف های رنگی است.
این ویژگی در میان کسانی که از تم سبز در استایل شان استفاده می کنند هم کاملا مشهود است و دیگران آن ها را اشخاصی آرام می دانند.
البته این افراد گاهی ممکن است در جهت رسیدن به آرامش که اولویت آنهاست ، آشفته شوند.

رنگ زرد

کانون توجه 
از نظر روانشناسی افرادی که به استفاده از رنگ زرد علاقه نشان می دهند تمایل دارند که در جمع های مختلف ، مثل محیط های کاری و دوستانه ، در مرکز توجه باشند و همه ی حواس ها را به سمت خودشان جلب کنند.
خلاقیت از صفات بارز کسانی است که یکی از انتخاب هایشان در استایل های متفاوت رنگ زرد است.
این افراد ذهنی باز و متفکر دارند و در استفاده از راه های جدید و نوآورانه برای حل مسائل مختلف از خودشان استعداد نشان می دهند.
یکی از مشخصه های افرادی که از رنگ زرد استفاده می کنند خوش بینی بیش از حد آنهاست این اشخاص به سختی نکات منفی را می بینند و قبل از هر چیزی مثبت ترین خصوصیات یک موضوع به چشمشان می آید.
خوش ببینی این افراد در بعضی مواقع به زود باوری در آن ها تبدیل شده و باعث می شود که همین مسئله به یکی از نقاط ضعف شان  تبدیل شود.
با توجه به روانشناسی رنگ ها یکی از نماد های اشخاص علاقه مند به رنگ زرد  برونگرایی آنهاست این افراد احساسات خود را بروز می دهند و به راحتی راجع به افکار و عواطفشان با دیگران صحبت می کنند.

"روانشناسی رنگ زرد"

نماد افراد تاثیرگذار در روانشناسی مدرن به رنگ زرد می باشد و افرادی که این رنگ در پوششان کاربرد دارد، معمولا اشخاصی تاثیر گذار هستند که می توانند به راحتی دیگران را تحت تاثیر کلام و رفتار خودشان قرار دهند از این اشخاص به عنوان سخنورانی ماهر یاد می شود.
افرادی که در لباس پوشیدنشان رنگ زرد را می پسندند ، از انرژی خوب و اعتماد به نفس بالایی برخوردارند آن ها می توانند به راحتی از خصوصیات مثبت خود صحبت کنند و توانایی های خود را به افراد دیگر نشان دهند.
زرد جزو دسته رنگ های گرم محسوب می شود و برای ما تداعی کننده ی نور خورشید و سر زندگی است.
این رنگ از نشاط خاصی برخوردار است و حس شادی و طراوت را منتقل می کند و به همین دلیل اشخاصی که از این رنگ در استایل هایشان بهره می برند از نظر دیگران افرادی شاد و سر زنده محسوب می شوند.
از نظر روانشناسی رنگ این رنگ نماد ارتباطات است و در خانواده رنگ های گرم قرار می گیرد. افرادی هم که از این آیتم در استایل های روزمره شان استفاده می کنند در اغلب مواقع رفتاری گرم و برخوردی دوستانه دارند.
آن ها در برقراری ارتباط موفق هستند و هوشمندانه روابط خود را پیش می برند.
همچنین در جمع ها بسیار خوش صحبت می باشند و برای برقراری ارتباط با افراد جدید بسیار مشتاق هستند.

رنگ قهوه ای

قهوه ای سمبل یکی از مهم ترین اجزای طبیعت یعنی کره خاکی است.
افرادی که از این رنگ در پوششان استفاده می کنند معمولا در ذهن ما ، اشخاصی قدرتمند و مطمئن به نظر می آیند.
این شعار افرادیست که تمایل به استفاده از رنگ قهوه ای در استایل شان دارند که با توجه به روانشناسی رنگ ها این افراد اکثرا علاقه ای به تجملات گران قیمت ندارند و حسابگر بودن اولویت آن هاست.
از نگاه علم روانشناسی یکی از رنگ هایی که با تعریف مسئولیت پذیری ارتباط مستقیمی دارد، رنگ قهوه ای ست و به همین علت اشخاصی که به این رنگ در لباس پوشیده نشان علاقه نشان می دهند در برابر نزدیکان و به ویژه خانواده شان بسیار مسئولیت پذیر و وظیفه شناس ظاهر می شوند.

"روانشناسی رنگ قهوه ای"

اگر به پوشش خانم ها و آقایان توجه بیشتری نشان دهیم به این موضوع پی خواهیم برد که آقایان تمایل بیشتری به استفاده از رنگ قهوه ای در استایل های مختلف نشان می دهند دلیل این موضوع در وهله اول سادگی این رنگ و پس از آن احساس قدرتی است که آقایان با استفاده از این رنگ به دست می آورند و ترجیح می دهند در آیتم های مختلف استایل هایشان مثل کیف،کفش،کمربندو… از قهوه ای بهره بگیرند.
با توجه به روانشناسی رنگ ها، قهوه ای از رنگ های خنثی ای است که هیچگونه شور و هیجانی در وجود خود ندارد و استفاده مکرر از این رنگ می تواند شما را به فردی کم انرژی و منزوی تبدیل کند.
رنگ قهوه ای به دور از هرگونه هیجانی می باشد و افرادی که از این آیتم در استایل هایشان بهره می برند معمولا از هیجانات احساسی دوری می کنند و ترجیح می دهند در امور مختلف زندگی شان از منطق بیشتری پیروی کنند.

رنگ سفید

نماد پاکی در روان شناسی رنگ ها
دیوید زیلا نویسنده کتاب color your style  معتقد است هر رنگی در استایل شما نکات ویژه ی خود را دارد و تمایل به استفاده از یک رنگ بخصوص بازتابی از ویژگی های شخصیت شما است.
صداقت و پاکی با توجه به روانشناسی رنگ ها  از بارز ترین نماد های رنگ سفید است و به همین علت همین ویزگی است که لباس عروس در اکثر فرهنگ ها به رنگ سفید می باشد.
همچنین سفید یکی از نشانه های پاکیزگی و نظات است ، به همین دلیل است که لباس پزشکان و مشاغلی که در آن پاکیزگی حرف اول را می زند به رنگ سفید می باشد اگر می بینید شخصی در لباس پوشیدن  استفاده زیادی از رنگ سفید می کند به احتمال زیاد با فردی مواجه هستند که به تمیزی محیط اهمیت فراوانی می دهد.
از آنجا که بسیاری از شکوفه ها به رنگ سفید هستند این رنگ در لباس هم می تواند نماد طراوت و شروعی مجدد باشد و به نوعی حس نو شدن را منتقل می کند.

"روانشناسی رنگ سفید"

سفید پوشان افرادی با انرژی مثبت و سرزنده هستند که در جست و جوی تغییر و تحول می باشند.
سفید درواقع یک رنگ نیست بلکه از نبود ماهیت هیچ رنگی در آن ایجاد می شود و این موضوع از نظر روانشناسی نوعی حس آزادی را ایجاد می کند و باعث می شود اشخاصی که تمایل زیادی به آزاد و رها بودن دارند از رنگ سفید در استایل و پوشش شان بهره ببرند.
از نظر روانشناسی سفید یک رنگ سرد و غیر دوستانه است و این موضوع را باید از جنبه های منفی این رنگ دانست که می تواند حس تنهایی و منزوی بودن را به مردم منتقل کند. 
افرادی که بیشتر از هر رنگ دیگری سفید می پوشند می توانند از نظر روابط اجتماعی سرد به نظر برسند.
همچنین سفید رنگی خنثی محسوب می شود و افرادی که از این آیتم در اکثر استایل ها یشان استفاده می کنند معمولا تمایلی به ریسک کردن و انجام رفتار های هیجانی ندارند و ترجیح می دهند قبل از هر واکنشی جوانب آن را بررسی کنند.
پرچم سفید از زمان های گذشته نمادیست از صلح و آتش بس ، افرادی که از لباس های سفید استفاده می کنند اکثرا اشخاصی صلح طلب هستند که از بحث و درگیری دوری می کنند.

رنگ مشکی

 رنگی پر از رمز و راز در دنیای پوشاک
مشکی یکی از پر کاربرد ترین رنگ ها در صنعت پوشاک به شمار می رود و بسیاری از افراد ترجیح می دهند در اکثر استایل هایشان از این رنگ استفاده کنند.
در این پست می خواهیم به ویژگی های مشترک افرادی که تمایل به استفاده از این رنگ دارند اشاره کنیم.
مشکی نمادی از قدرت است این رنگ احساسات زیادی را نشان نمی دهد و افراد را مرموز و دست نیافتنی به تصویر میکشد.
به همین علت افرادی که به دنبال برتری بر دیگران هستند این رنگ را انتخاب می کنند.
اگر شخصی را می شناسید که علاقه زیادی به رنگ مشکی نشان می دهد به احتمال زیاد با فردی جدی طرف هستید که شاید به راحتی با هر فردی ارتباط برقرار نکند.
معمولا افرادی که از رنگ مشکی در استایلشان استفاده می کنند اشخاصی پیچیده می باشند که به راحتی نمی توان به اعماق وجود آنها نفوذ کرد و با احساسات و عواطف آنها آشنا شد.
مشکی یادآور ابهت و اقتدار است و به همین علت لباس مشاغلی که در آن نیاز به اقتدار احساس می شود، رنگ مشکی حضور دارد مثل لباس ماموران امنیتی و داوران مسابقات ورزشی که یکی از رنگ های مورد استفاده در لباس آن ها رنگ مشکی است.

"روانشناسی رنگ مشکی"

مشکی در اکثر فرهنگ های مختلف نمادی از مرگ و عزاداری است و این رنگ سنگین ارتباط نزدیکی با غم و اندوه دارد استفاده زیاد از این رنگ شما را می تواند فردی غمگین و افسرده نشان دهد.
مشکی از ترکیب شدن تمام رنگ های اصلی به دست می آید، روانشناسی رنگ آن را سنبلی از کمال و دارایی معرفی می کند اگر دقت کرده باشید به افرادی که بالاترین رتبه را در ورزش های رزمی کسب می کنند کمربند سیاه تعلق می گیرد.
به  همین دلیل به افرادی که به رنگ مشکی یا سیاه در لباس پوشیدنشان روی می آورند اشخاصی کمالگرا و در جست و جوی بهترین ها شناخته می شوند .

با کمی زمان گذاشتن و تحقیق در خصوص رنگ ها می توانیم از این پس برای هر مناسبت و رویدادی خاص از رنگ هایی بهره ببریم که می توانند ما را در راستای رسیدن به اهدافمان همراهی کنند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.