شال، تاریخچه، انواع و روشهای بافت

شال یکی از پر کاربردترین پوشاک جانبی کمد لباس شماست. مانند روسری هم گرما را تأمین می کند، و هم آراستگی و زیبایی را به سایر قسمت های لباس می‌افزاید. شال همچنین یکی از پرطرفدارترین محصولات در میان بافندگان است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه، انواع، و روش های بافت شال.

تاریخچه شال

شال های بافت برای اولین بار در حدود دهه 1800 میلادی به شکل “مد” ظاهر شدند. در این دوره زمانی، چندین روش از بافتن شال توری شروع به شکوفایی کرد، از جمله آنها می توان به شال های شتلند، اورنبورگ، استونیایی و فارو اشاره کرد. شال های بافتنی در طول دهه ها محبوبیت کمتری پیدا کردند و در اوایل دهه 2000 میلادی، علاقه به سبک های سنتی و شکل‌های مختلف شال دوباره پدیدار شد. در زیر اشکال رایج شال و برخی نکات در مورد طراحی این پوشاک جانبی دوست داشتنی شرح داده شده است.

 
اشکال مختلف شال

بیشتر طرح های شال از سه شکل ساده ساخته شده اند: مربع، مستطیل و مثلث. همچنین انواع مختلفی از اشکال هندسی دیگر نیز وجود دارند که می توان از آن ها شال تولید کرد، از جمله هلال ، مثلث های نامتقارن، نیم دایره ها و دایره ها. اکثر شال ها با استفاده از تکنیک بافت تخت و با استفاده از افزایش، کاهش، یا ردیف های کوتاه بافته می شوند تا شکل دلخواه را ایجاد کنند. همچنین می توان آنها را به صورت دور از مرکز کار کرد.

ساده ترین راه برای ساختن شال مربع یا مستطیل شکل بافت تعداد کوک مورد نظر و کار در یک جهت است. اگر این شکل از نقوش پیچیده تری تشکیل شده باشد، از روشهای ساخت دیگر مانند گره زدن از لبه بیرونی مربع به مرکز یا اتصال دو مثلث در مرکز استفاده می شود. یک شال مستطیل شکل ممکن است در دو جهت از لبه ها به مرکز کار شده باشد نه فقط در یک جهت.

شال های مثلثی از سبک های محبوب بافندگی مدرن هستند. آنها می توانند با افزایش یا کاهش شکل بگیرند و موقعیت این افزایش و کاهش ها، تقارن یا عدم تقارن شال را تعیین می کند. شال های هلالی انواعی از اشکال نیم دایره هستند. از شکل دادن به ردیف کوتاه اغلب برای ساختن شال های متقارن یا نامتقارن هلالی استفاده می شود. مانند سایر اشکال شال، می توان آنها را از جهات مختلف کار کرد. شال های دایره ای اغلب از مرکز به بیرون بافته می‌شوند.

اینها شکل‌های رایج شال هستند. با ترکیب انواع نخ‌ها، الگوهای بافت متنوع و رنگ‌های مختلف، می‌توان ایده ها و سبک‌های بی پایانی تولید کرد.

نخ و سوزن

شال ها را می توان با هر ضخامت نخ، از نخ های توری گرفته تا نخ های کاموا تولید کرد. با این حال، نخهای توری و انگشتی بیشتر مورد پسند هستند، زیرا آنها نقوش توری را نشان می دهند. پشم مرینوس و ابریشم محکم تابیده شده از الیاف محبوب هستند. مخلوط های موهر که به ویژه در ترکیب با ابریشم، هاله ای زیبا ایجاد می کنند نیز مورد علاقه بافندگان شال هستند. نخ های رنگ شده با دست، درجه بندی های رنگی جالبی را تشکیل می دهند. نخ های متنوع یا چندرنگ با کوک های ساده نقوش بهتری ایجاد می‌کنند، در غیر این صورت این نخ ها، بافت و نقش و نگارهای پیچیده را پنهان می کنند.

به طور کلی، شال ها یک محصول ارزشمند و ویژه هستند، بنابراین ارزش خرج کردن برای تهیه بهترین کیفیت نخ را دارند.

سوزن های بافندگی نوک تیز برای نخ های نازک ضروری هستند. بسیاری از تولید کنندگان سوزن های مخصوص بافت توری تولید می کنند. در قسمتی از مراحل بافت شال، از سوزن های مدور استفاده می‌شود تا امکان تولید تعداد زیادی کوک ایجاد شود. معمولاً شالها را روی سوزنهای بزرگتر از آنچه در برچسب نخ نشان داده شده است می بافند، تا کوک ها بزرگتر باشند و زیبایی بیشتری به محصول اضافه شود.

الگوها و طرح‌ها

تقریبا محدودیتی در انتخاب الگوها وجود ندارد، از دوخت پارچه ای ساده تا توری، کابل، رنگ آمیزی و تعداد بیشماری ترکیب همه اینها. شال ها را می توان با مهره، حاشیه، منگوله یا لبه های قلاب بافی تزئین کرد. شال های بافتنی امکان تجربه‌های مختلف و متنوعی را فراهم میکنند.

نمونه گیری

همانند برنامه ریزی برای تولید هر محصولی، تولید یک نمونه آزمایشی با استفاده از نخ و الگوی اصلی مورد نظر شما بسیار مهم است. علاوه بر این، هنگام طراحی شال باید به شکل، اندازه و لبه ها یا حاشیه ها نیز توجه شود. شما باید هرگونه لبه را در نمونه اولیه لحاظ کنید. قبل از تعیین اندازه گیری، تثبیت کردن نمونه های آزمایشی ضروری است. این اطلاعات برای قرار دادن الگوهای کوک و هر گونه شکل ظاهری مورد نیاز، کلیدی است. معمولا دستورالعمل های نموداری و جدولی برای شال های توری و دیگر الگوهای بافت استفاده می شوند.

مرحله تکمیل

پروسه تکمیل یک شال برای تنظیم شکل آن و باز کردن کار توری بسیار مهم است. شستشو، آنزیم‌‍شویی، آب رفت، بخار رفت، اتو کردن و تثبیت رنگ از مهمترین اقدامات انجام شده در قسمت تکمیل هستند.

 

در طی تاریخ، شال ها عمدتا برای گرم کردن استفاده می شدند، اما امروزه آنها قسمتی از مد روز هستند. شال یکی از پرطرفدارترین محصولات بافتنی برای بافندگان است. تولید شال برای یک طراح و بافنده مبتدی یک قدم بزرگ است تا مهارت های خود را افزایش داده و انواع بافت را تجربه کند. اکثر شال های بافته شده بر اساس سه شکل هندسی تولید شده اند و با کمی خلاقیت می توان به طیف وسیعی از مدل‌ها سبک ها دست یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.