فناوری نخ نانو در صنعت نساجی و پوشاک

در راستای ترویج کاربرد های صنعتی فناوری نانو، رویدادی آنلاین به صورت وبینار در جهت معرفی و آشنایی بیشتر مخاطبین با فناوری های نانو در صنعت پوشاک و نساجی در حال برگزاری است.

وبینار کاربردهای صنعتی نانو توسط انجمن های صنفی حوزه پوشاک و نساجی با همکاری شرکت های فناوری نانو و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین  محققان و فناوران فعال در این حوزه تشکیل شده است.

این رویداد در چهار بخش و در روزهای پنجشنبه 6، 13، 20 و 27  آبان ماه 1400 از ساعت 9 صبح الی 16:00 به صورت آنلاین در سایت ایوند در حال برگزاری می باشد.

جناب آقای هامان شاه بختی؛ عضو هیات مدیره شرکت جامه بافت و مدیر عامل شرکت صنایع نساجی لیاپود می باشند . ایشان دانش آموخته رشته شیمی نساجی و الیاف ، در جلسه اول این رویداد به عنوان سخنران و یکی از تاثیر گذاران این صنعت ، محصول نوآورانه و ابداعی شرکت لیاپود با نام “نخ پلی استر آنتی باکتریال نانو” را معرفی نمودند و همچنین فواید آن را به اشتراک شرکت کنندگان گذاشتند.

در ادامه چکیده ای از مطالب مطرح شده توسط جناب شاه بختی در جلسه ی اول این وبینار را مطرح می کنیم.

"نخ نانو"

شرکت لیاپود

در سال 1382 در شهرک صنعتی لیا واقع در استان قزوین با مساحت 10000 متر مربع تاسیس شد. که با تغییر مالکیت در سال 1391 و سیاست گذاری جدید مسیر رشد و توسعه را با سرعت تمام طی می کند.

این شرکت جزو برترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع نخ رنگی است که در حال حاضر بالغ بر 80 نفر مشغول به  کار در این شرکت می باشند . شرکت لیاپود حدودا 2500 تن از نیاز بازارهای داخلی به انواع نخ رنگی بازار را برطرف می  کند.

این شرکت در سال 1398 موفق به تولید و عرضه اولین محصول نانو آنتی باکتریال خود با نام نخ پلی استر آنتی باکتریال شد.

"فناوری نخ نانو"

محصولات لیاپود و مصارف آنها

شرکت لیاپود عموما در زمینه تامین انواع نخ های رنگی برای صنایع بافندگی فعالیت می کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • رنگرزی ، تولید و عرضه نخ های الیاف کوتاه پلی استر، پلی استر ویسکوز، ویسکوز صد درصد، اکریل و پنبه، پنبه و مخلوط های آن ها که در گرد بافی ، جوراب بافی ، کش بافی و… مورد مصرف قرار می گیرد.
  • لیاپود در تولید و تامین نخ های پلی استر فیلامنت (یکسره) و تابیده که در تار و پود پرده و رو مبلی بافی استفاده می شود نقش موثری دارد. همچنین با شرکت های معظم و فعال در ایران و ترکیه در حال فعالیت می باشد.
  • این نخ ها مورد مصرف در بافت پارچه های شبه فاستونی در سیستم تار پودی که در محصولات کت شلوار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیاپود یکی از تامین کنندگان اصلی نخ های پلی استر فیلامنت الیاف کوتاه و بامبو ویسکوز صد درصد می باشد. که در نخ فرش ماشینی مورد مصرق قرار می گیرد .

نخ پلی استر آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات

تولید نخ سنتتیک از جنس پلی استر با سیستمی فناورانه می باشد که داراری  خاصیت آنتی باکتریال است و در پارچه های کش باف ، فرش و پوشاک مانند : جوراب، دستکش ، لباس زیر ، گن ، تریکو و … مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی های این نخ می توان به خاصیت آنتی باکتریال ماندگار، کیفیت بالاتر نسبت به مشابه های خارجی و همچنین به قیمت اقتصادی آن اشاره کرد.

مقایسه‌ ی انواع نخ های نانو موجود در بازار

"مقایسه نخ های نانو"

این عملیات به سه روش در حال  حاضر صورت می گیرد که عملیات اول آن ذوب ریسی می باشد که در پروسه ی ذوب ریسی به صورت master batch ، مواد به نانو اضافه می شود و در داخل پلیمر در حال ریسندگی و یا تولید نفوذ پیدا می کنند و حل می شوند که با این روش مواد در تمام قسمت های پلیمر و ساختار نخ رسوب خواهد داشت .

مزیت تولید نخ آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات به روش ذوب ریسی، ثبات بسیار بالا می باشد. که از نظر رهایش و حفظ خاصیت نانو به ما ثبات قابل قبولی می دهند و از معایب آن می توان به محدودیتی که در خصوص مواد نانو مورد استفاده در کالا ایجاد می کند اشاره کرد که این موضوع به دلیل آن است که استفاده مواد نانو از یک حدی بیشتر می تواند در سیستم ریسندگی اختلال به وجود آورد و ممکن است باعث گرفتگی پت های ریسندگی و یا ذوب ریسی شود.

همچنین این روش هزینه بالایی دارد و حداقل میزان سفارش در این روش از 3 تن به بالا می باشد.

غوطه وری

یکی دیگر از روش های تولید نخ های آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات، غوطه وری می باشد. این روش بدون محدودیت وزنی و همچنین با هزینه ای پایین تر نسبت به روش ذوب ریسی انجام می شود.

می توان این دو مورد را از مزیت های این روش دانست و از معایب آن نیز می توان به ثبات بسیار پایین آن اشاره کرد که در هنگام پروسه های شست و شو و همچنین هنگام استفاده از کالا، ثبات مناسبی را به ما نخواهد داد.

و اما روش نو آورانه ای که ما در داخل شرکت لیاپود ابداع کردیم دارای ثبات بسیار زیادی می باشد . با هزینه ی پایین انجام می شود و چون مواد را در کل ساختار پخش نکرده و فقط روی سطح از آن استفاده می شود، دارای اثر بخشی بالایی نسبت به روش های دیگر می باشد.

حداقل سفارش در این این روش به دویست کیلوگرم کاهش داده شده که این عدد عرف مصرف نخ در بافندگی است. از هر رنگ میتوان نخ در اختیار مشتریان قرار داد و تفاوتی که روش نو آورانه‌‌‌‌ ی شرکت لیاپود  با روش ذوب ریسی دارد همین موضوع است.همچنین نخ ها می توانند در تنوع رنگی بسیار بالا به انتخاب مشتریان و حتی رنگ اختصاصی که می خواهند تولید شود در اختیارشان قرار داده شود.

اگر محصولی با روش نوآورانه لیاپود ، نانو آنتی باکتریال شده باشد تا زمانی که این محصول قابل استفاده باشد خاصیت آنتی باکتریال خود را حفظ خواهد کرد.

 

 

همچنین لیاپود داری گواهی آنتی باکتریال معتبری می باشد که در سال 98 از طرف ستاد ریاست جمهوری اخذ شده است. امسال نیز به مدت سه سال تمدید شد.

کاربر های نخ نانو

در پوشاک

مناسب جهت استفاده در بافت انواع جوراب، تیشرت های ورزشی و سیملس (لباس های بدون درز)  با خاصیت ضد بو و ضد قارچ و دوام تقریبا دائمی خواص نانو، پس از شست و شو های متعدد.

البسه نظامی

مناسب جهت استفاده در البسه زیر نظامی، که در مدت زمان های کوتاه امکان شست و شو را ندارند.

کف پوش ها؛ مناسب جهت انواع فرش های ماشینی که در معرض باکتری ها قرار دارند و کمک به حفظ سلامت افراد در محل های پر رفت و آمد می کنند. مانند مساجد، هتل ها و حتی منازلی که کودکان کم سن و سال در آن حضور دارند.

مصارف پزشکی

مناسب جهت بافت انواع البسه ارتوپدیک مانند زانو بند و آرنج بند و کمربند و… این محصولات با توجه به این که با عرق بدن  در تماس مستقیم قرار دارند و معمولا مدت زمان طولانی استفاده می شوند؛ محل مناسبی برای تجمع باکتری ها هستند و به دلیل آن که محصولات ارتوپدی، امکان شست به صورت مکرر را ندارند ممکن است پس از گذشت مدت زمانی بوی نا مطلوبی را به خود جذب کنند که با استفاده از محصولات تولید شده توسط نخ آنتی باکتریال این مشکل تا حدودی زیاد بر طرف می شود.

"فناوری نخ رنگی نانو"

جالب است بدانید که در تست های گرفته شده، محصولاتی که با استفاده از نخ آنتی باکتریال تولید شده اند  قابلیت این را دارند که تا مدت زمان دو هفته، بدون شست و شو از آن ها استفاده شود.

نخ های پلی استر نانو کاملا ابداع خود شرکت لیاپود می باشد که با دانش همکاران پر تلاش ما به این فناوری مهم دست پیدا کرده ایم . در حال حاضر تولید نخ های پنبه ای نانو جزو برنامه های آینده شرکت لیاپود است که در حال بررسی و اقدام برای تولید آن می باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.