پنتون زبان جهانی رنگ ها

پنتون زبان جهانی رنگ ها

قطعا یکی از مواردی که برای اکثریت ما هنگام انتخاب یک محصول تاثیر بسزایی دارد رنگ آن کالا می باشد و با توجه به این نیاز، شرکت های تولیدی در سرتاسر دنیا، کالایی واحد را در رنگبندی های متنوع به تولید

می رسانند تا بتوانند حق انتخاب بیشتری را برای مخاطبین خود قائل شوند. حال باید پرسید که این انتخاب رنگ ها از کجا منشا می گیرد؟ فقط سلیقه های شخصی تولید کنندگان و خریداران تاثیر گذار است و یا فاکتور های جهانی نیز در این انتخاب ها دخیل می باشد.

شرکت های مختلفی در سرتاسر دنیا در حوزه رنگ شناسی فعالیت می کنند که می توان معتبر ترین آن ها را شرکت آمریکایی پنتون دانست که اکثریت مردم آن را به عنوان انتخاب کننده ی رنگ هر سال می شناسند.

با ما همراه باشید تا بیشتر با پنتون، این شرکت مشهور در حوزه رنگ شناسی آشنا شویم.

"شرکت پنتون"

تاریخچه

شرکت پنتون در سال 1963 در ایالت نیوجرسی آمریکا توسط لارنس هربرت  تاسیس شد.

پنتون شرکتی خصوصی است که در چهار دهه اخیر نقشی معتبر و مهم را در برقراری ارتباط بین رنگ ها و کشف رنگ های جدید ایفا کرده و در موضوعات مختلفی مثل رنگ سال، روان شناسی رنگ ها، ترکیب رنگ ها و … تاثیر گذار است.

پنتون با کد گذاری مشخص و جهانی برای رنگ ها در سراسر دنیا کمک بزرگی به برند ها ، تولید کنندگان ، طراحان صنعت چاپ  و طراحان مد و فشن کرده کرده است؛ از این رو  بسیاری از فعالان این حوزه، پنتون را زبانی جهانی برای دنیای رنگ ها می دانند.

پنتون کار خود را از ترکیب رنگ برای شرکت های آرایشی و بهداشتی شروع کرد.

 و دلیل محبوبیت و معروفیت بیشتر پنتون در توانمندی این شرکت در طراحی رنگ های مخصوص خود است و جالب است بدانید که پنتون برخی از این رنگ های به خصوص را قابل چاپ نمی داند و فقط آن را در داخل نمایشگر های کامپیوتر نشان داده و قابل استفاده می داند.

"رنگ های پنتون"

در آمد  شرکت پنتون

پنتون و یا پانتون به معنای تمام رنگ ها است که از طریق ترکیب رنگ ها به صورت شیمیایی و فروش فورمول رنگ ها به کارخانه ها و طراحان در آمد زایی می کند؛ پنتون در سال 2007 توسط شرکت xrite  که تامین کننده ابزار ها و نرم افزار های اندازه گیری رنگ است خریداری شد.

از موارد دیگری که پنتون به صورت جهانی در چاپ رنگ ها تاثیر گذاشته است استاندارد سازی رنگ cmyk برای چاپ خانه ها می باشد .

( به ترکیب رنگ های زرد ، سیاه، سرخ آبی و فیروزه ای رنگ های ترکیب چاپ cmyk  می گویند)

جالب است بدانید که به رنگ ها با کد های استاندارد در سراسر دنیا با رنگ پنتون و یا pms شناخته می شود.

"شرکت پنتون"

پیش بینی ترند رنگی هر سال توسط پنتون

هر ساله شرکت پنتون رنگی را با توجه به اتفاقات جهانی رخ داده در سال گذشته و عواطف و حس مردم دنیا برای سال نو انتخاب می کند.

رنگ سال انتخاب شده توسط پنتون رسمی نمی باشد اما به دلیل اعتبار این شرکت در  حوزه رنگ شناسی اکثریت برند ها آن را پذیرفته و از آن بهره می برند و مورد استقبال عموم مردم نیز قرار می گیرد.

می توان گفت رنگ انتخابی پنتون برای سال آینده با روح زمانه و یا حس حال زمانه مردم مطابقت دارد لازم به ذکر است که انتخاب رنگ های سال در جلسات محرمانه صورت می گیرد.

 شید هر رنگی که پنتون معرفی میکند، در دل خود راز ها و معما هایی شگفت انگیز دارد.

به عنوان مثال اگر سالی که گذشت با غم و مشکلات فراوان برای اکثریت مردم یاد می شود پنتون رنگی را معرفی کرده که برای سال آینده آرامش و امید را برای افراد جامعه به ارمغان بیاورد.

(برای داشتن اطلاعات از معانی هر رنگ پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناسی رنگ مطالعه کنید)

روانشناسی رنگ 

پنتون از سال 2000 شروع به معرفی رنگ سال کرد و تاثیر بسزایی  را از این طریق در افزایش فروش برخی از برند ها داشت.

پنتون در سال 2022 به جای استفاده از بانک پالت های رنگی خود، رنگی کاملا جدید خلق کرد و نام آن را آبی بنفش و یا (very peri)  نامگذاری کرد شرکت پنتون اعلام کرد که ترکیب رنگ جدید آبی با رنگ بنفش “نگرش شادی آور و حضوری پویا را نشان می دهد که خلاقیت شجاعانه و تخیلی را تشویق می کند.

علاه بر رنگ اصلی هر سال ؛ پنتون برای هر فصل 10 رنگ را معرفی می کند که با توجه به عوامل مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامه انتخاب و معرفی  می شود.

"شرکت پنتون"

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.