کرونا و صنعت مد و فشن

حدود دو سال پیش واژه جدیدی به گوش تمام مردم جهان رسید به نام کرونا که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در دل مردم باعث تغییرات زیادی در نحوه زندگی انسان ها شد.

 در مدت زمان کوتاهی این ویروس کوچک همه چیز را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار داد و آسیب های جدی به سلامت روحی و جسمی تمامی مردم کره ی زمین وارد کرد.

با  گسترش این ویروس اکثر مردم مجبور به ماندن در خانه هایشان و تحمل قرنطینه شدند؛ که این امر وضعیت اقتصادی و صنایع جهان را مورد هدف قرار داد.

همانطور که تمامی صنایع در این زمان تحت تاثیر قرار گرفتند صنعت مد و فشن نیز از این قضیه مستثنا نبود و باعث تغییر در روند کارتولید کننده ،نحوه فروش ، رفتار فروشنده و خریداران قرار گرفت.

مد و فشن را می توان جز صنایع بزرگ جهان دانست که ارزش جهانی این صنعت 2.5 تریلیون دلار پیش بینی شده است.

همچنین 1.8 میلیون نفر در آمریکا منبع درآمدشان مستقیم از طریق صنعت مد و فشن تامین می شود.

 

تاثیرات کرونا بر کارگران صنعت مد

 

با توجه به بحران شدیدی که مردم با آن رو به رو شدند سفارشات تولیدی ها و برند ها کم شد به طوری که کارفرمایان ناچار به اخراج کارگران شدند.

نا گفته نماند کشور بنگلادش یکی از کشور هایی می باشد که نقش مهمی در تولید پوشاک فست فشن دارد اما در زمان بحران کرونا مجبور به تعطیلی نا محدود کارخانه ها و تولیدی ها شد.

میلیون ها کارگر در این مدت شغل خود را از دست دادند و یکی از تولید کنندگان پوشاک در بنگلادش بیان کرد که این روز ها فقر از ویروس کرونا کشنده تر شده است.

"صنعت مد و کرونا"

کرونا و صنعت مد

 

درآمد صنعت مد و فشن سال 2020 در زمان اوج کرونا نسبت به سال 2019 حدود 30 درصد کاهش داشت.

در این زمان   zara  که  یکی از بزرگترین برند های فست فشن محسوب می شود مجبور شد 1200 فروشگاه خود را تعطیل کند.

با توجه به قرنطینه شدن مردم در زمان کرونا نمایش های مد که بخش جدا ناپذیر از این صنعت می باشد و از عوامل اصلی گسترش مد و فشن است تعطیل شد.

در این زمان هفته های مد سالانه در میلان ، پاریس، نیویورک و لندن مجبور به لغو یا به تاخیر انداختن این رویدا ها شدند.

 برند گوچی نیز سالانه 5 نمایش مد را به اجرا می گذارد که در این مدت  2 نمایش با تعداد محدود را اجرا کرد.

با توجه به این که این ویروس از کشور چین شیوع پیدا کرد و چین قطب صادرات می باشد باعث شد تا تولید کنندگان با کمبود مواد اولیه مواجه شوند.

اما در این شرایط بسیاری از تولیدی های پوشاک متوجه نیاز جامعه شدند و دست به اقدام تولید ماسک و دست کش زدند تا هم به بهداشت  مردم  کمک کنند و هم مانع گسترش ویروس کرونا شوند با این حال از ورشکستگی هم جلوگیری می کردند.

"صنعت مد و کرونا"

نکات مثبت کرونا برای مد و فشن

 

اما اختلال در واردات پوشاک فرصت مناسبی برای طراحان و خیاط ها داخلی بود تا در این مدت  خود را نشان دهند و طرح های خود را به نمایش بگذارند .

ناگفته نماند که در این مدت محیط زیست نفس راحتی از آلاینده های مخرب محیط زیست از تولید فست فشن ها کشید و کرونا تاثیر مثبتی برای حفظ کره ی زمین گزاشت.

 

رفتار مشتری و فروشنده

 

هنگام همه گیری ویروس کرونا مردم بیشتر ترجیح می دادند در قرنطینه به سر ببرند و از حضور در مراکز خرید و اماکن عمومی اجتناب کنند.

 فروشندگان هوشمند در این زمان تصمیم گرفتند به صورت دیجیتالی و اینترنتی محصولات خود را به فروش برسانند.

از همین جهت تمایل مردم به خرید اینترنتی برای افراد در سرتاسر جهان کاری شایع تر شد همچنین فروشندگان نیز تمایل و علاقه زیادی برای خرید به صورت حضوری و فیزیکی نداشتند و افراد را به خرید اینترنتی تشویق می کردند.

همچنین بعد از بازگشایی فروشگاه ها و اماکن عمومی فروشندگانی که به نظافت و ضد عفونی فروشگاه اقدام می کردند نتیجه بهتری می گرفتند.

همچنین گوچی در هنگام  بازگشایی فروشگاه هایش ، دستکش و ماسک را بین همه خریداران توزیع می کرد.

و خریدارارن و مصرف کنندگان در مکان هایی که به بهداشت و ایمنی توجه بیشتری می شد راحت تر حضور پیدا می کردند.

"کرونا و خرید اینترنتی"

صنعت پوشاک ایران در زمان کرونا

 

همانطور که قبلا گفتیم این ویروس روی تمامی صنایع جهان تاثیر خود را گذاشت که صنعت پوشاک ایران از این قضیه مستثنا نشد.

پیش از این تولید کنندگان ایرانی با عوامل قدیمی همچون تحریم ها و افزایش نرخ ارز رو به رو بودند و برایشان تهیه مواد اولیه با کیفیت کار آسانی نبود.

اما کرونا کار تولید کنندگان ایرانی را سخت تر کرد و به صورت مستقیم تاثیر خود را در روند تولید پوشاک گذاشت.

 در شروع پیک اول شیوع کرونا فروشگاه ها و تولیدی ها مجبور شدند تا به طور کامل تعطیل شوند و بعد از بازگشایی سفارشات تولید آنها بسیار پایین آمد.

با توجه به قرنطینه اجباری در تمامی کشور ها و ترس مردم از این ویروس موجب شد تا پوشاک به صورت انبوه در انبار های تولید کنندگان خارجی انباشته شود.

همچنین در بازار داخل به دلیل کمبود و گران شدن بیش از حد مواد اولیه پیامدهایی همچون قاچاق پوشاک استوک خارجی رو به رو شد.

"صنعت مد فشن  کرونا"

به گفته جناب آقای مسعود شاه بختی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران و مدیر عامل شرکت جامه بافت در مصاحبه با خبرنگاری اقتصاد آنلاین از فروش کیلویی پوشاک استوک خبر دادند.

با توجه به شنیده ها این پوشاک استوک از کیلویی 50 هزار تومان تا 100 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که به صورت یک پنچم و یا شاید یک دهم قیمت واقعی آن ها می باشد.

ایشان به این موضوع اشاره کردند که این حجم از قاچاق پوشاک استوک مقطعی بوده و دلیل آن تولید کنندگان و برند های خارجی می باشند که در چند سال اخیرا با انباشته شدن پوشاک و تقاضای کم ضرر هنگفتی را متحمل شدند.

 

امروزه با گذشت حدود 2 سال از این اپیدمی جهانی و پشت سر گذاشتن ششمین پیک کرونا در ایران اوضاع این بیماری آرامتر شده و رو به اتمام است. با این حال صنایع دست به زانو گذاشته و قد راست می کنند تا بار دیگر با وجود مشکلات قدیمی باز بتوانند تولیدات خود را با کیفیت بالاتری و قیمتی مناسب به بازار عرضه کنند.

مردم نیز با خرید تولیدات داخلی می توانند بخشی از ضرر هایی که در این مدت به صنعت کشور وارد شده را جبران کنند و کمک به گردش چرخ اقتصاد جامعه کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.