استایل آوانگارد

احتمالا شما هم با برخی از استایل های عجیب و غریب افراد معروف و سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی برخورد کرده باشید. استایل هایی که آن ها در مراسم هایی نظیر؛ مت گالا و هفته مد لندن بر تن می کنند و باعث می شوند که توجه خبرنگار ها به آن ها معطوف شود و لنز دوربین ها به سمت و سوی آن ها بچرخد.

اما هدف اصلی سلبریتی ها و اشخاص مشهور از پوشیدن چنین لباس هایی چیست؟! آیا آن ها به ‌دنبال جلب توجه هستند و یا می خواهند پیام و شعاری را به مخاطبانشان منتقل کنند؟

"استایل آوانگارد"

استایل آوانگارد را می توان استایلی پر از معنا و مفهوم و همچنین با آیتم هایی غیر نرمال معرفی کرد که به صورت ویژه برای یک شخص و به خصوص افراد معروف طراحی می شود.

بسیاری از افراد همواره دوست دارند تا از به‌روزترین استایل های مد و فشن مطلع باشند و از آنها پیروی کنند. اما عده ای از مردم از رفتار های روتین و چهار چوب های اجتماعی خسته شده و به دنبال چیزی فراتر از آن هستند؛ زیرا می خواهند از عادات روزانه و رسوم اجتماعی رها شوند. از همین جهت پوشش آوانگارد بهترین گزینه برای این اشخاص می باشد..

اگر شما می خواهید از استایل آوانگارد اطلاعات کافی داشته باشید و در جریان ویژگی های این نوع پوشش کاملا قرار بگیرید ، در این مقاله با ما همراه باشید.

"استایل آوانگارد به صورت آزادانه طراحی می کند"

آوانگارد چیست؟

آوانگارد یکی از جنبش های هنری است که در تمام زمینه های هنر از موسیقی گرفته تا معماری ، نقاشی ، مد و عکاسی رخنه کرده است و همواره در پی به چالش کشیدن چهار چوب های ثابت جامعه فعالیت می کند.

به بیان ساده تر واژه آوانگارد به معنای پیشرو و  “حرکت آینده نگر” است که توسط طراحان و هنرمندان خوش ذوق و خلاق با ارائه ایده های متمایز، از چهار چوب جامعه فاصله می گیرد.

آوانگارد برای همه ی هنر هایی که مرز ایده و خلاقیت را پیش می گیرند کاربرد دارد.

"مد اوانگارد"

گرچه هدف آوانگارد را نمی توان به صورت واضح و صریح  بیان کرد اما می توان یکی از اصلی ترین رسالت های آوانگارد را این موضوع دانست که آوانگارد به وجود آمده است تا کمک کند که یک اثر هنری بر اساس کیفیت ، اصالت و ایده هنرمند قضاوت شود.

"مد آوانگارد"

تاریخچه واژه آوانگارد

اصطلاح آوانگارد برای اولین بار توسط ارتش فرانسه برای گروه کوچکی که زودتر از نیروی اصلی داوطلب می شدند و به صورت جسورانه در خط مقدم جبه‌ی نبرد ظاهر می شدند؛ به کار گرفته شد.

در قرن نوزدهم با به‌ کار بردن این اصطلاح در فضای سیاسی، سبب مرتبط شدن این واژه با سیاست شد .در اواسط همان قرن این اصطلاح کم کم به هنر نزدیک شد و به آن پیوند خورد.

می شود ظهور آوانگارد در فضای هنری را برای اولین بار، در کشور فرانسه دانست که برای یک سبک هنری خاص به کار گرفته شد.

در سال 1920 میلادی،  ژاپن اولین کشوری بود که آوانگارد را در صنعت مد و فشن تجربه کرد. که در ابتدا با استقبال خوبی از جانب عموم مردم همراه نشد و به دلیل آن که با ایده ها ، فرآیند ها و روند مرسوم در تداخل قرار می گرفت و استایل های معمول جامعه را به چالش می کشید با مقاومت و جنجال زیادی مواجه شد.

البته مدت زمان زیادی نیاز نبود تا طراحان خلاق و خوش ذوق لباس، در سرتاسر دنیا از این جنبش نوین در صنعت مد استقبال کنند و کالکشن های لباس خود را با الهام گرفتن از سبک آوانگارد معرفی کنند.

 

"مد آوانگارد"

لباس هایی به سبک آوانگارد

آوانگار در صنعت مد نیز مانند سایر ابعاد هنر، ایده هایی را ارائه می دهد که از روال عادی متمایز بوده همچنین با شکستن کلیشه ها و مد روشی نو آورانه را خلق می کند.

هدف اصلی هنرمندان این سبک مخالفت با جریان اصلی جامعه است و به بیانی ساده تر یک حرکت آینده نگر را دنبال کرده و معمولا در پی توصیف چیزی هستند. برخی  ها نیز معتقدند که آوانگارد از ویژگی های بارز مدرنیسم است.

امروزه بسیاری از طراحان صنعت پوشاک در تلاش اند تا از سبک آوانگارد در طرح های خود استفاده کنند. هرچند ایده های طرح آوانگارد از نظر مردم عادی مسخره به حساب می آیند اما کسانی که لباس های آوانگارد را می پوشند به نظر می رسد در 100 سال آینده زندگی می کنند و از بقیه ی مردم سبک فکری متفاوت تری دارند.

"مد عجیب آوانگارد"

هرگز به فکر استفاده از استایل آوانگارد در کار های روز مره و سر کارتان نباشید زیرا جدا از ظاهر بسیار عجیب این نوع استایل بسیار دست و پا گیر بوده و احساس راحتی را از شما می گیرد و معمولا در مراسم های خاص قابل پوشیدن می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی ویژگی های استایل آوانگارد بپردازیم.

 

  • آزادترین سبک

استایل آوانگارد هیچ محدویتی ندارد؛ از جنس ،طرح و رنگ لباس گرفته تا اندازه و اکسسوری هایی که در یک استایل استفاده می شود. طراحان این سبک مد، کاملا آزادانه هر ایده ای که به ذهنشان می رسد را بدون در نظر گرفتن محدودیت ها پیاده سازی می کند.

"استایل آزاد آوانگارد"

  • نگاه جنسیتی ممنوع

یکی از مهم ترین شعار هایی که طراحان و پیشروان سبک آوانگارد به آن معتقدند؛ دوری از نگاه جنسیتی در جامعه است. آن ها این طرز تفکر خود را  در غالب  پیامی، با استفاده از طرح ها و آیتم های نا متعارف در لباس های آقایان و خانم ها به مخاطبان خود می رسانند و به طور مثال این موضوع به معنای آن است که در سبک آوانگارد، هیچ اشکالی ندارد که آقایان از آیتم هایی که عموم مردم آن ها را زنانه می دانند مثل (دامن، شلوار های تنگ، لباس های حریر و…) در پوششان استفاده کنند.

 

"استایل آوانگارد""آونگارد خارج از نگاه جنسیتی می باشد"

 

  • بازی با ابعاد

طراحان آوانگارد، شیفته‌ ی استفاده از سایز های بسیار بزرگ و گاهی استفاده از شکل های عجیب در طراحی های خود هستند. هدف طراحان از این کار را می توان جلب توجه بیشتر و همچنین رساندن پیام هایشان به مخاطبین دانست که در اکثر مواقع این موضوع با اغراق و بازی با ابعاد در لباس ها همراه می شود.

 

 

  • نداشتن محدودیت رنگی در استایل

استایل آوانگارد هیچ قانونی در ترکیب رنگ ها با یک دیگر دارد و همه ی رنگ ها را بیانگر زیبایی می داند.

این سبک معتقد است که همه ی رنگ ها می توانند در کنار هم استفاده شوند و زیبایی خود را به رخ بکشند بدون آن که کوچکترین مشکلی به وجود بیاید.

در گاهی مواقع نیز ست نبودن رنگ های یک لباس با یک دیگر دقیقا هدف آن طرح است تا به مبارزه با مصرف گرایی و توجه بیش از حد مردم به ظاهرشان بپردازد.

 

"استایل آوانگارد رنگارنگ"

  • استفاده از المان های طبیعی

طراحان این نوع سبک هر المانی که به نظرشان زیبا و جذاب بیاید در طراحی استایل آوانگارد به کار می برند . استفاده از اکسسوری های جاندار مانند گل های طبیعی بدون در نظر گرفتن نوع نگه داری و عمر آن ها یکی دیگر از ویژگی های استایل آوانگارد می باشد .

"استایل آوانگارد با گل طبیعی"

  • استایل آوانگارد استالی ریسک پذیر

خلاقیت ، ریسک پذیری و توجه نداشتن به چهار چوب های اصلی جامعه از طراحی این سبک استایل می باشد.

طراحان استایل آوانگارد به این موضوع توجه دارند که لباس هایشان عامه پسند نمی باشد و ممکن است از بسیاری از طرح هایشان اصلا استقبال نشود. اما ریسک طراحی این سبک را به جون می خرند تا ذهن مردم را از طراحی کلیشه ای و معمول فراتر ببرند.

گاهی این ریسک پذیری در طراحی آوانگارد می تواند توجه مردم را به یک المان خاص جذب کند و باعث ترند شدن و تثبیت آن در صنعت مد شود.

  • نا متقارن بودن استایل آوانگارد

به تقارن و قرینه بودن دو طرف لباس در این سبک از مد زیاد توجه ای نمی شود. فارق از کلیشه های موجود در این استایل قرینگی رنگ ، اندازه ، میک آپ حائز اهمیت نمی باشد.

"استایل آوانگارد"

  • الهام گرفتن از حیوانات و طبیعت

توجه به محیط و الهام گرفتن از طبیعت اطراف همچنین توجه کردن به نوع رنگ و پوست حیوانات از ویژگی طراحان صنعت مد می باشد. که می خواهند با استفاده از این موضوع در طراحی پیام خاصی را به مخاطبین نشان دهند.

طراحان مد آوانگارد نیز از این ویژگی مستثنا نیستند و با توجه ویژه به این موضوع معمولا در طرح های خود به طور اغراق آمیزی از این ویژگی استفاده می کنند.

"استایل آوانگارد"

  • پوشاندن چهره

پوشاندن چهره ی مدل در استایل آوانگارد یکی از ویژگی های این سبک از استایل می باشد که به طور مداوم نیز دیده می شود.

کیم کارداشیان سلبریتی معروف از این ویژگی پوشانده شدن چهره در مراسم مت گالا 2021 استفاده کرد و بسیار مورد توجه خبرنگاران و مردم قرار گرفت.

 

"استایل آوانگارد کیم کارداشیان"

معرفی طراحان برجسته صنعت آوانگارد

 

Rick owens

"طراح مد آوانگارد"

 

Thierry mugler

"طراح مد آوانگارد"

 

 

Yohji Yamamoto

"طراح مد آوانگارد"

 

Gareth Pugh

"طراح مد آوانگارد"

 

 لیدی گاگا یکی از سلبریتی های معروف است که به پوشیدن لباس های آوانگارد شهرت دارد .همیشه با پوشیدن این سبک لباس مخاطبین اش را متعجب می کند.

"استایل آوانگارد لیدی گاگا"

طور خلاصه می توان گفت وقتی از اصلاح آوانگارد برای لباسی استفاده می شود، دیگر نباید انتظار لباسی با ویژگی مرسوم جامعه را داشت. بلکه باید به چشم یک پیشگویی از آینده ی دور لباس ها را در آن مشاهده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.