مد چیست ؟

مطمئنا تا کنون واژه ی مد به گوشتان خورده است و یا شاید شما یکی از افراد ثابت قدم در دنیای بزرگ مد باشید.
در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل صنعت مد ،تاریخچه آن و افراد تاثیر گذار در این حوزه بپردازیم.
 با ما همراه باشید.

مد چیست؟

واژه ی مد در لغت به معنای باب ، شیوه یا آئین می باشد که ریشه ای فرانسوی دارد اما در اصطلاح مد به معنای سبکی غالب در لباس پوشیدن است که در بازه ی زمانی خاصی در میان عوام مردم بسیار رواج پیدا می کند.
گاهی اوقات مد به شما کمک می کند تا لباسی را انتخاب کنید که به آراستگی و زیباییتان بیافزاید اما زمان هایی وجود دارد که صنعت مد مردم را به سمتی سوق می دهد تا لباس های عجیب و غریب بپوشند که حتی امکان دارد ظاهر زیبا و راحتی نداشته باشد و یا با ارزش های آن فرد در یک راستا نباشد.
احتمال دارد مد جدید بسیار مورد استقبال مردم قرار بگیرد تا در مدت زمانی طولانی همراه جامعه باشد و به یک عادت تبدیل شود.
اما زمان هایی وجود دارد که مد زیاد مورد توجه قرار نگرفته و به سرعت فراموش می شود.
به معنای  دیگر مد را می توان جریانی تعریف کرد که مدام در حال تغییر است، که گاهی این تغییر به صورت منطقی و علمی اما گاهی کاری کاملا غیر منطقی و بیهوده می باشد.

"مد چیست ؟"

تاریچه ی مد در جهان 

می توان ادعا کرد که اولین بار مد از پر جمعیت ترین شهر فرانسه یعنی پاریس به وجود آمد .
زمانی که چالزفردریک ورث پارچه فروش معروف در پاریس برای اولین بار در سال 1826 تصمیم به راه اندازی یک خانه مد گرفت.
که این تاریخ را می توان شروع صنعت مد دانست ، همچنین می توان گفت چالز فردریک ورث اولین طراح مد در جهان می باشد که به پدر مد نیز شهرت دارد.

مد یک صنعت پولساز  

صنعت مد حاصل عصر مدرن می باشد این صنعت از کشور های اروپایی و آمریکایی شروع شده و امروزه به صورت بین المللی و جهانی توسعه یافته است.
طبق داده های اعلام شده توسط fashion united  این صنعت دارای 1/3384 میلیون نیروی کار است همچنین ارزش حدودی آن معادل 3 تریلیون دلار است و باید به این نکته توجه کرد که صنعت مد هر لحظه در حال رشد می باشد.
طبق گزارشات اعلام شده در صدر بزرگترین شرکت های پوشاک بر اساس ارزش برندشان  در ابتدا نایکی سپس گوچی و بعد از آن لویی ویتون قرار گرفته است.

"مد"

شهر های پیشرو در صنعت مد

پایتخت های مد شهرهایی هستند که تاثیر به سزایی بر صنعت جهانی مد می گذارند و بیشترین تمرکز خود را روی هنر قرار داده اند، همچنین نمایشگاها و جشنواره های بزرگ مرتبط به مد در آن شهر ها برگزار می شود و می توان گفت استایل ها و سبک های مختلف از آن شهرها ریشه می گیرد. 

چهار پایتخت مد جهان

"پایتخت های مد"

1. نیویورک  

 
نیویورک پایتختت رسمی مد ایالات متحده شناخته می شود و دارای تعداد بیشماری بوتیک می باشد اما چیزی که نیویورک را به پایتخت مد مشهور کرده تعداد زیاد بوتیک ها نیست بلکه طراحان معروف و روزنامه نگاران فعال در این حوزه هستند مانند مجله مد ووگ که در سرتا سر جهان شهرت دارد.

2. لندن

لندن به پرورش استعداد های طراحی معروف است همچنین تاریخ مد لندن به قدمت خود آن شهر بر میگردد و با توسعه ی آن ارتباط تنگاتنگی دارد.

3.پاریس

پاریس را می توان یکی از شیک ترین شهر های جهان دانست که با وجود بوتیک های زیاد برای هر سلیقه ای مناسب است.

4.میلان

میلان چهارمین پایتخت مد محسوب می شود که دارای خیاطان مشهور و برجسته است.این شهر برای افرادی که علاقه بسیار به آموزش در حوزه طراحی و مد دارند می باشد.

 انواع مختلف مد

 

"بخش های مد"

مد سطح بالا یا اوت کوتورها 

بالاترین سطح مد و فشن متعلق به اوت کوتور است . اوت کوتور یک واژه ی فرانسویست که در اصطلاح به آن دوخت کیفیت بسیار بالا گفته می شود.
در صنعت مد فشن لباس های اوت کوتور از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است زیرا این لباس ها توسط مجرب ترین طراحان لباس طراحی شده و توسط ماهر ترین خیاطان دنیا دوخته می شود.
لباس هایی که در این دسته از مد قرا می گیرند قیمت بسیار بالایی دارند زیرا زمان زیادی صرف طراحی و دوخت آن ها می شود و جالب است که بدانید در تمام فرایند تولید، لباس ها با استفاده از دست دوخته می شوند و هم چنین از گران ترین پارچه ها و مرغوب ترین مواد اولیه در تولید آن ها استفاده می شود.

مد لوکس

این سبک از مد جز دسته ی مد های سطح بالا قرار می گیرد. این لباس ها مانند اوت کوتور ها دست دوز نیستند اما روی کیفیت لباس ها توجه ویژه ای می شود و به صورت انبوه تولید نمی شود میتوان گفت فقط قشر سطح بالایی از جامعه توانایی خرید آن ها را دارند.

فست فشن

می توان گفت فست فشن به معنی تغییر سریع مد که از زمان طراحی ، تولید و عرضه آن  حدودا  15 روز زمان می برد.
زود خراب شدن لباس ها یکی از اصلی ترین دلایلی است که سبب می شود حجم خرید مردم افزایش پیدا کند و این موضوع رفته رفته به یک عادت اصلی تبدیل می شود.
فست فشن با طراحی های به روز و تولیدات انبوه نقش به سزایی در پیشروی صنعت مد دارد.

مد خیابانی
 

این بخش از مد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در شهرهای بزرگ دارند و محصولاتی با کیفیت تر و بادام تر از فست فشن ها و بازار های اقتصادی عرضه می کنند.
این لباس‌هابرای عموم به راحتی در دسترس‌هستند که با تنوع مختلف و در اندازه‌های متفاوت تولید می شوند.

 

بازار های اقتصادی

در پایین ترین قست مد بازار های اقتصادی قرار دارند. برند های اکونومی و یا اقتصادی هستند که محصولات خود را به صورت تولیدات انبوه با کیفیتی پایین و قیمت ارزان تولید می کنند و دراختیار مشتریان خود قرار می دهند.

 

افراد موثر در صنعت مد

 

1. گابریل بونهور شانل

"شانل"

جز اولین و تاثیر گذارترین افراد در صنعت مد و فشن می توان به طراح و تاجر بزرگ فرانسویی گابریل بونهور شانل اشاره کرد که بنیانگذار برند کوکو شانل نیز می باشد.
شانل در فهرست 100 فرد تاثیرگذار قرن 20 نیز قرار گرفته است.

 

2.کالوین ریچارد کلاین

"ck"

طراح معروف آمریکایی که لباس های زنانه، مردانه، جواهرات و عطر تولید می کند، برند کالوین کلاین معمولا لباس های ساده تولید می کند.
در حال حاضر این برند ارزش حدودی 1.5 میلیارد دلاری دارد.

3.دوناتلا ورساچه

"ورساچه"

طراح مد ، تاجر و مدل ایتالیایی دوناتلا ورساچه که خواهر او جیانی ورساچه بنیانگذار برند ورساچه بود. دوناتلا بعد از فوت خواهرش از سال 1997 تا سال 2018 برند ورساچه را مدیریت کرد و در سال 2018 ورساچه را به هلدینگ کاپری به مبلغ 2 میلیارد دلار فروخت.

4.کریستین دیور

"دیور"

طراح مشهور فرانسوی که در سال 1905 به دنیا آمد و به دلیل طراحی های خاص و منحصر به فردش بعد از جگ جهانی دوم انقلابی در لباس پوشیدن خانم ها ایجاد کرد.
در سال 2021 ارزش این برند 7 میلیارد دلار بوده است.

5. توماس کارلایل فورد

"تام فورد"

توماس کارلایل فورد  که به تام فورد شهرت دارد طراح مد، فیلم نامه نویس، تهیه کننده و کارگردان است که از بچگی علاقمند به هنر و نقاشی بود.
محصولات برند تام فورد ابتدا مجموعه ای از لوازم آرایشی و عینک و لباس مردانه بود.
بعد از مدتی این کمپانی لباس زنانه و محصولات مراقب از پوست را نیز به خط تولیدش اضافه کرد.
این برند هم اکنون 1/6 میلیارد دلار ارزش دارد.

ارتباط صنعت مد و مدلینگ

"مد و مدلینگ"

صنعت بزرگ مد در خودش چندین صنایع کوچکتر را گنجانده است که صنعت مدلینگ یکی از زیر مجموعه های همین صنعت می باشد.
در صنعت مد ، مدلینگ به عنوان نوعی از تبلیغات استفاده می شود تا توسط آن برند ها خود را معرفی کرده و به مردم نشان دهند.
مدلینگ اولین بار به عنوان یک شغل در سال 1853 توسط پدر مد (چالز فردریک ورث) ایجاد شد و او برای اولین بار از همسرش خواست تا لباس هایی که طراحی کرده است را بپوشد.
اما اولین سوپر مدل که به صورت حرفه ای این کار را اغاز کرد لیزا فونسگریوز بود که برای نخستین بار عکسش به عنوان مدل روی جلد مجلات قرار گرفت.

مراسم های معروف مد

چهار رویداد مهم مد با عنوان هفته مد که در سرتاسر جهان بسیار پر سر صدا بوده و برای تمامی علاقه مندان مد و طراحان این صنعت بسیار جذاب می باشد در ادامه معرفی کرده ایم.

هفته مد پاریس

هفته مد پاریس سالانه دو مرتبه تکرار می شود که در آیتم های بهار/تابستان و پاییز/زمستان تمامی طراحان مشهور گرد هم جمع آوری شده و برترین طرح هایشان را در معرض دید عموم قرار می دهند .

هفته مد لندن

این رویداد برای اولین بار در سال 1983 برگزار شد و پس از آن هر ساله در ماه های فوریه و سپتامبر در لندن برگزار می شود. هفته مد لندن یکی از تاثیرگذارترین رویداد ها محسوب شده که بیش از 250 طراح معروف در این رویداد شرکت می کنند.

هفته مد نیویورک

هفته مد نیویورک هر ساله در ماه های فوریه و سپتامبر برگزار می شود ، شورای طراحان مد آمریکا برای نخستین بار در سال 1993 میلادی تصمیم به تشکیل این رویداد گرفتند. بر طبق آمار تاثیر هفته مد نیویورک بر اقتصاد آن 887 میلیون دلار براورد شده است.

هفته مد میلان

هفته مد میلان یکی از چهار هفته های مد جهان است که از سال 1958 تاسیس شده است.
مانند هفته های مد معروف دیگر سالانه دو مرتبه در پایان فصل های بهار/تابستان و پاییز/زمستان برگزار می شود.

 

چه عواملی در گسترش صنعت مد تاثیرگذار است؟

 

میدانیم که مد به سرعت در حال تغییر و تحول است بنابراین گاهی برای برخی افراد پیروی از آن دشوار است اما گاهی افرادی را مشاهده می کنیم که علاوه بر پیروی مداوم از مد این کار برایشان کاملا آسان و جذاب می باشد؛ لازم به ذکر است که همراهی همیشه با مد و داشتن اطلاعات به روز آن دشوار نیست بلکه نیاز به دانستن منابعی دارد که مد را گسترش می دهند مانند :
 
تماشا کردن نمایش های مد که توسط طراحان برجسته تشکیل می شود تا طرح های جدید خود را در معرض دید علاقه منداد قرار دهند.

شرکت در هفته های مد که سالانه دو مرتبه تشکیل می شود و جدید ترین طرح ها در آن رویداد ها به نمایش گذاشته می شود.

دنبال کردن مجلات مد یکی از آسان ترین روش ها برای دانستن مد می باشد.

سلبریتی ها و افراد برجسته به دلیل داشتن طراحان شخصی و مخصوص استایل هایشان می تواند همواره جز مرجع های مد قرار بگیرد.

وبلاگ های معروف در حوزه مد می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب استایل به روز شما باشد.

دنبال کردن استایلیست های حرفه ای از دیگر مواردیست که می توان به آن اشاره کرد.

 

آسیب های صنعت مد

صنعت مد با تمام زیبایی و هیجاناتش دارای آسیب های جدی به محیط زندگی ما می باشد میتوان گفت صنعت مد یکی از بزرگترین صنعت آلوده کننده جهان است .
این صنعت عظیم حدودا 10 درصد از گازهای گلخانه ای کره زمین و 20 درصد از فاضلاب های جهانی را اشغال می کند، همچنین صنعت پوشاک از بزرگترین تولید کنندگان زباله است طبق آمار از هر 5 لباس تولید شده در سال 2018 سه مورد آن در همان سال به محل دفع زباله منتقل شده است.

"مد و محیط زیست"

بیشترین واژه های شنیده شده در صنعت مد

 

گرانچ

سبک و استایلی است که در آن نظم و هماهنگی بین لباس ها وجود ندارد این سبک مناسب افرادی است که اهمیت چندانی به ست بودن لباس هایشان نمی دهند و وقت زیادی برای هماهنگی آن ها نمی گذارند .
استایل گرانچ به استایل شلخته شهرت داد.

کژوال

این سبک رسمی و کلاسیک نیست اگر به دنبال لباس های ساده و راحت هستید که تمام اوقات روزمرگی تان را با آن سپری کنید استایل کژوال مناسب شماست.

تام بوی

استایل تام بوی مخصوص خانم هایی است که می خواهند همانند آقایان لباس بپوشند در واقع لباس هایی به شکل مردانه که مناسب خانم ها می باشد.

ترند

ترند را با مد اشتباه نگیرید!!
ترند یک مرحله قبل از مد قرار دارد زمانی که استایلی فراگیر می شود تا همه را با خود آشنا کند ترند می تواند به مد تبدیل شود و برای مدت طولانی همراه ما باشد و یا زیاد مورد استقبال قرار نگیرد.

مینیمال

لباس های ساده با رنگ های خنثی تا برای هماهنگ کردن لباس ها آسان باشند و هرگز از مد نیوفتند را می توان جز ویژگی های استایل مینیمال قرار داد.
استایل مینیمال را می توانید استایل روز مره خود قرار دهید تا علاوه بر حس راحتی شما را خیلی شیک نشان می دهد.

"مد چیست"

دلایلی که باعث می شود مردم از مد پیروی کنند

همه ی ما درباره مد خبر های جدیدی می شنویم و گاهی سوال هایی برایمان پیش می آید که چرا برخی از افراد این روند را با شدت دنبال می کنند در ادامه دلایل آن ها را بیان کردیم. 

جلب توجه دیگران

بسیاری از مردم فقط به دلیل جلب توجه نظر دیگران و جذاب نشان دادن استایل خود عادت افراطی به پیروی از مد دارند.

ترس از تمسخر

گاهی عده ای از افراد برای جلوگیری از تمسخر و نداشتن اعتماد به نفس نسبت به استایل خود روی به پیروی شدید از مد می آورند.

چشم و هم چشمی 
از دیگر علت های پیروی افراطی از مد ، چشم و هم چشمی و توجه به استایل های دیگران است .

الگو برداری
جزو مهم ترین علت های پیروی از مد الگو برداری از سلبریتی ها و افراد محبوب جامعه می باشد که طرفدارانشان دوست دارند خود را شبیه به آن ها کنند.

رابطه ی مد و استایل ؟

بین مد و استایل همیشه رابطه ای وجود دارد اما تفاوت آن ها در این است که استایل مختص به فرد است و در هر شخص متفاوت است اما مد مربوط به عده ی زیادی از مردم یک جامعه می باشد.

 

مزایای استفاده از مد

پیروی کردن از مد می تواند شما را فردی محبوب کند.
باعث جذابیت و توجه شدید افراد به شما می شود.
می تواند برایتان سرگرم کننده باشد.
دنبال کردن روند خرید می تواند شما را به چالش بکشد.
افزایش اعتماد بنفس از ویژگی های استفاده از مد می باشد.
می تواند به شما کمک کند تا مانند سلبریتی محبوب خود لباس بپوشید. 
خرید را برایتان آسان تر می کند.
مد به زندگی تنوع می بخشد.

معایب استفاده از مد

پیروی کردن مداوم از مد می تواند برایتان بسیار پر هزینه باشد.
خرید مداوم کالای جدید و کمبود جا برای نگه داری کالا های قبلی از دیگر معایب ان است.
تولید انبوه پوشاک و فست فشن ها موجب آسیب به محیط زیست می شود.
خرید کردن مداوم زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.
ممکن است با پیروی کردن از مد شخصیت واقعی خود را از دست بدهید.
پیروی کردن از برخی مد ها ممکن است شما را فردی عجیب و غریب نشان دهد.
صنعت مد با تمام جذابیت ها و مزایای خود این معایب را نیز دارد که با کنترل کردن این معایب می توانید تعادلی میان دنیای مد و زندگی خود برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.