اسلو فشن چیست؟

همه ی ما دوست داریم تا خوش پوش باشیم و همواره در تلاشیم تا ظاهری آراسته، زیبا و به‌روزی داشته باشیم.

دسته ای از افراد بیش از آن چه که نیاز داشته باشند لباس می خرند.  عده ای دیگر نیز از کمد لباس هایشان استفاده مناسبی دارند و با کمی خلاقیت از یک لباس در استایل های متفاوت بهره می برند. ما نیز با کمی دقت و توجه می توانیم عادات خرید پوشاک مان را بررسی کنیم.

شما جز کدام افراد از این دو دسته هستید ؟ آیا به تغییرات سریع مد واکنش نشان میدهد یا هر زمان که احتیاج به خرید دارید به آن می پردازید ؟

اگر در خرید پوشاک کیفیت را فدای کمیت نمی کنید و مراقبت لباس هایتان هستید شما از اسلو فشن(slow fashion)  یا مد پایدار پیروی می کنید در این مقاله همراه ما باشید، تا به طور کامل به جزئیات این این صنعت بپردازیم.

"اسلو فشن"

اسلو فشن (slow fashion) یا مد پایدار چیست؟

اسلو فشن یا همان مد پایدار که شامل یک آگاهی و رویکرد به صنعت مد است، تمامی منابع و فرآیند های مورد نیاز برای تولید پوشاک را در نظر می گیرد. این نوع از صنعت مد، اغلب تولید پوشاک با کیفیت و با ماندگاری بالا را اولویت کار خود قرار می دهد.

صنعت مد اسلو فشن علاوه براهمیت به ماندگاری پوشاک، توجه ویژه ای به حفظ محیط زیست ، حیوانات و همچنین رفتار عادلانه با کارکنان بخش تولید تا توزیع پوشاک دارد.

صنعت اسلو فشن برای طراحی پوشاک خود، از طراحان شخصی استفاده می کند؛ تا به غیر از کاری با کیفیت بالا خاص بودن اش را نیز بیان کند.

"اسلو فشن"

تعریف ساده اسلو فشن

به بیانی ساده اسلو فشن(SLOW FASHION)  یا مد پایدار دقیقا برخلاف مد سریع یا فست فشن (FAST FASHION) فعالیت می کند.

مد پایدار کیفیت را اولویت کار خود قرار میدهد و با سرعت متوسط شروع به طراحی کرده و با توجه به شرایط کارکنان شروع به تولید پوشاک می کند .

همچنین این صنعت توجه ویژه ای به محیط زیست و حیوانات دارد . در ادامه به جزئیات کامل این صنعت مد می پردازیم.

هدف از مد پایدار

این که پیراهن مورد علاقه شما بعد از مدت زیادی استفاده، هنوز هم می تواند باعث شود تا ظاهری مناسب داشته باشید، دقیقا همان هدف صنعت اسلو فشن می باشد.

 لباس هایی خوش پوش و با کیفیت که ماندگاری بالایی داشته باشند. تا مصرف کننده مجبور به تعویض آن ها بعد از چند بار استفاده نباشد. یا اگر ظاهر آن برای شما خسته کننده شد با زمان و ابراز لازم تغییری در آن ایجاد کنید. تا دوباره در اولویت لباس هایتان قرار گیرد.

همچنین شرکت در جنبش های حمایت از حقوق اساسی کارکنان این صنعت و تلاش برای حفظ محیط زیست و عدم تجاوز به زندگی حیوانات از اهداف اصلی و مهم صنعت اسلو فشن می باشد.

"فواید اسلو فشن"

فواید صنعت اسلو فشن

پوشیدن لباس ها در طولانی مدت بسیار راحت است، خصوصا اگر کیفیت مطلوبی داشته باشند علاوه بر ظاهری آراسته از شما نیز مراقبت می کنند.

خرید کم و هوشمندانه از فواید این صنعت مد محسوب می شود. همچنین موجب می شود شما علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خود ، زمان خود را نیز بیش از پیش مدیریت کنید.

صنعت اسلو فشن باعث می شود لباس های کم ، کاربردی و ضروری تهیه کنیم، از همین جهت جای کمتری اشغال می کند و کمد لباس هایمان شلوغ  نمی شود . همچنین هر روز صبح هنگام رفتن به بیرون وقت زیادی برای انتخاب لباس صرف نمی کنیم.

کمک به حفظ محیط زیست و زندگی حیوانات همچنین حفظ شدن حقوق اساسی کارکنان بخش پوشاک از فواید مفید این صنعت مد می باشد.

نتایج نا مطلوب مد پایدار

مسلما قیمت کالا برای اکثر ما اهمیت دارد؛ صنعت اسلو فشن کمتر به قیمت کالای خود توجه می کند و بیشتر تمرکز خود را روی کیفیت کالا می گذارد .

اگر شما به به‌روز بودن لباس هایتان توجه زیادی دارید و دلتان می خواهد لباسی که امروز سلبریتی محبوب تان پوشیده بود در کمترین زمان به دست شما هم برسد. متاسفانه صنعت اسلو فشن اصلا برایتان مناسب نیست؛ زیرا سرعت این صنعت در تغییر مد نسبتا متوسط است.

صنعت مد پایدار اغلب برای تولیدکنندگانی که سود بیشتر نسبت به کیفیت در اولویت بالایی قرار می دهند مناسب نمی باشد. به این دلیل  که آنها به حفظ محیط زیست ، احترام به مشتری  و همچنین برخورد مناسب با پرسنل خود، اهمیت چندانی می دهند و فقط تولید و سود آوری اولویت آن ها محسوب نمی شود.

"اسلو فشن"

اسلو فشن و محیط زیست

زمانی که لباس هایتان به پایان عمر خود نزدیک می شوند و مجبور به دور انداخت آن ها می شوید. آیا برایتان اهمیت دارد سرگذشت شان چه می شود و چه مقدار از آن ها بازیافت می شوند ؟؟

طبق آمار جهانی در سال 2017 از 139 میلیون تن زباله ی جامد شهری ، بیش از 16 هزار تن از این زباله ها ، پس مانده های نساجی بودند. که تنها 2570 تن از آن ها قابلیت بازیافت داشتند.

همچنین در صنعت فست فشن به علت تمرکز حداکثری بر روی پایین آوردن قیمت محصولات ، این برند ها به جای بهره بری از مواد اولیه با کیفیت و طبیعی روی به استفاده از مواد اولیه مصنوعی بی کیفیت می آورند که به علت استخراج شدن این مواد از فراورده های نفتی ، پس مانده ی آن ها می توانند آسیب های جدی به محیط زیست وارد کنند.

از همین جهت هرچه تولید پوشاک بیشتر باشد خروجی آن نیز بیشتر می شود، در نتیجه محیط زندگی مان با خطر بسیار شدیدی مواجه است. زباله ی بیشتر تاثیر به سزایی در گرمای کره ی زمین دارد از این رو هر ساله با افزایش زباله سطح زمین و گرم تر شدن هوا تهدید خطرناکی برای ادامه زندگی تمامی موجودات سطح زمین به وجود می آید.

به همین خاطر  صنعت اسلو فشن مخالفت شدیدی با تولید بدون کنترل و کیفیت پایین دارد، این صنعت توجه ویژه ای به این موضوع کرده و می خواهد که مردم با انتخاب هوشمندانه و با کیفیت بتوانند با مراقبت کردن از لباس هایشان تاثیر به سزایی در حفظ و نجات محیط زندگیمان داشته باشند.

 

مد پایدار و کارگران این صنعت

از صنعت مد اسلو فشن انتظار نمی رود که به محیط زیست اهمیت بدهد اما به کارکنان این صنعت توجهی نداشته باشد!

دقیقا بر خلاف مد فست فشن که فشار زیادی به کارکنان خود می آورد و توجه کمی به آنها دارد؛ در صنعت اسلو فشن شرایط مطلوب کارکنان و رعایت کامل حقوق آنها از اهمیت ویژه ای برای تولید کنندگان این صنعت برخوردار است .

همین امر باعث بهبود سطح زندگی کارکنان آن جامعه و رضایتمندی آنها از کار و زندگی می شود.

این صنعت هر ساله برای حمایت از کارکنان صنعت پوشاک که در شرایط نامطلوب مجبور به کار هستند؛ نا رضایتی خود را  در هفته مد اعلام می کند.

"کارکنان اسلو فشن"

ویژگی های اصلی اسلو فشن

  • استفاده از مواد با کیفت بالا
  • پوشاک بیش از آن که از جدید ترین مد روز پیروی کنند، ماندگار هستند.
  • معمولا در فروشگاه هایی قابل دسترسی هستند که از کیفیت محصولات بالایی برخور دارند.
  • کاهش تولید غیر ضروری از ویژگی های اصلی آن است.
  • نمونه های کمتر
  • سرعت تولید متوسط
  • دفاع از حقوق اساسی پرسنل خود
  • استفاده از مواد اولیه طبیعی و با کیفیت
  • اطلاع رسانی واضح در خصوص شرایط تولید خود به جامعه
  • اطلاع رسانی و آگاه کردن عموم مردم از خطرات بیش از حد به مصرف گرایی

برند های معروف ، که از صنعت اسلو فشن پیروی می کنند 

"برند اسلو فشن"

برندA.BCH ساخته شده در استرالیا، که در برند خود توجه دارد از مواد بازیافتی و تجزیه پذیر استفاده کند. با هر خرید یه دفترچه الکترونیک برایتان ارسال میکند تا در نحوه مراقبت درست لباس هایتان به شما راهنمایی بدهد .

"برند اسلو فشن"

برند OhSevenDays واقع در استانبول توسط  شخص مگان مومری ایجاد شده، که به کیفیت زیاد پارچه و دوخت لباس ها اهمیت می دهد تا زمان بازیافت آن را افزایش دهد.

"برند اسلو فشن"

برند ARIELLE یکی دیگر از پیروی کنندگان از صنعت اسلو فشن می باشد. شعار این برند تولید ارگانیک ، تجارت عادلانه و بسته بندی بدون پلاستیک می باشد.

برند unspun واقع در آمریکا که لباس های با کیفیت جین تولید میکند. قابلیت تغییر سایز را دارد که تا مدت بسیار طولانی متناسب استفاده باشد

"برند اسلو فشن"

 برند LANIUS کار خود را در آلمان با شعار ” مد را دوست داشته باشید، به محصولات ارگانیک اهمیت دهید، مسئولیت پذیر باشید ” کار خود را آغاز کرد.

و همچنین برند های سطح بالای هرم مد و فشن مثل اوت کوتورها و برند های لوکس زیر نظر LVMH نیز با توجه به تولیدات کم و استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طرح های منحصر به فردشان نیز از پیشروان صنعت مد پایدار و اسلو فشن به حساب می آیند.

"مراقبت از لباس"

چگونه مراقب لباس هایمان باشیم تا بتوانیم بیشتر از آن ها استفاده کنیم

  • تا زمانی که احتیاج نباشد لباس ها را شست و شو ندهیم.
  • نحوه شست و شوی لباس را متناسب با نوع پارچه انتخاب کنیم.
  • از اتو کردن زیاد اجتناب کنیم.
  • دکمه ها و زیپ های لباس هایمان را ببندیم و سپس در کمد قرار دهیم.
  • تا حد امکان از خشک کن استفاده نکنیم و اجازه دهید لباس ها با دمای محیط خشک شود.
  • جیب هایمان را خالی نگه داریم.

شما نیز اگر دوست دار صنعت اسلو فشن هستید و آن را به مد سریع ترجیح میدهید، بهتر است ؛ با بررسی برند های مورد علاقه خود و با توجه به این موضوع که از ویژگی های اسلو فشن پیروی میکنند یا خیر از این صنعت حمایت کنید .

و با به اشتراک گذاشتن این مقاله کمک بزرگی به آشنا شدن کسانی که اطلاعی از این صنعت ندارند میکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.