الگو سازی لباس با جمینی

یک لباس با کیفیت علاوه بر این که ظاهری آراسته و مناسب به مصرف کننده می بخشد باعث می شود آن لباس چندین سال بدون آن که تغییر شکل دهد قابل استفاده باشد و تنخوری همانند روز اول به خریداران بدهد.

اما معیارهای تعیین کننده یک لباس با کیفیت چیست؟

اکثر مصرف کنندگان یک لباس با کیفیت را در جنس پارچه و نوع دوخت آن خلاصه می کنند و اگر در پارچه ی لباس انتخابی از الیاف طبیعی استفاده شده باشد از خرید خود مطمئن تر می شوند.
اما یکی از معیار های اصلی یک لباس با کیفیت نوع الگو و تنخور آن می باشد ، در واقع آراستگی آن لباس روی تن می تواند جذابیت و زیبایی لباس را چندین برابر کند.
با این حال وجود الگو ساز ماهر همراه با ابزار هایش از بخش های مهم تولید یک لباس با کیفیت می باشد.

الگو سازی چیست؟

الگو سازی را می توان هنری بیان کرد که الگو ساز بر اساس اندازه و سایز، پارچه ی صاف را به قطعات منحنی شکل طبق الگوی رسم کرده تقسیم می کند تا با برش دقیق پارچه تکه های لباس به دست بیاید.

ابزار های الگو سازی

برای تهیه یک الگوی لباس به صورت دستی به ابزار های متفاوتی مانند کاغذ الگو ، مداد، خط کش در سایز های متفاوت و مهم تر از همه محیط بزرگی برای الگو سازی احتیاج داریم اما در چندین سال اخیر با وجود پیشرف علم ، نرم افزار های متفاوتی در صنعت پوشاک پیدا شدند مانند نرم افزار های جمینی که کار الگو سازی را راحت تر می کنند، شرکت جامه بافت یکی از تولیدکنندگان پیشواز در این زمینه برای آماده سازی الگو هایش بود. . در ادامه ی این مقاله قصد داریم به بررسی نرم افزارهای الگو سازی شرکت جمینی بپردازیم تا از معایب و مزایای آن مطلع شویم. 
همراه ما باشید

جمینی نام شرکت در رومانی است که از 20 سال قبل شروع به فعالیت در زمینه ی توسعه ی فناوری نرم افزار و سخت افزار برای طراحی پوشاک ، مبلمان و حتی خودرو کرد.
در واقع شرکت جمینی با توجه به نرم افزار هایش محیط مجازی ای با تمامی ابزار های لازم برای تهیه الگو به صورت سیستمی در اختیار الگو ساز و طراح لباس قرار می دهد.
امروزه بیش از 18 هزار طراح ، کارخانه و برند از نرم افزار های جمینی استفاده می کنند که کارخانه ی جامه بافت یکی از کاربران برنامه های جمینی است.
حال برای تولید الگوی یک لباس می توانیم از سه نرم افزار مهم جمینی که مخصوص تولید پوشاک است استفاده کنیم.

1. جمینی برای الگو سازی / gemini pattern design

جمینی پترن نرم افزاری است که برای الگو سازی و سایز بندی در بخش پوشاک استفاده می شود.
این نرم افزار به دلیل دیجیتالی بودن بسیار دقیق است و سرعت الگوسازی را چندین برابر می کند.
همانطور که قبلا به آن اشاره شد ، طراحی و الگو سازی نیاز به ابزار های متفاوت دارد که این برنامه تمامی ابزار را به صورت سیستمی در خود جای داده است و در اختیار الگو ساز قرار می دهد.
همچنین الگو ساز می تواند سایز بندی را یکبار برای نرم افزار تعریف کند و برای الگو های بعدی خود از همان دیتا های وارد شده استفاده کند تا در زمان صرفه جویی شود.
از دیگر مزایای این نرم افزار می توانیم به فضای کمی که به نسبت الگو سازی دستی احتیاج دارد اشاره کنیم که تمامی الگو ها را روی میز و توسط نرم افزار داخل کامپیوتر استفاده می شود .
الگوسازی با نرم افزار جمینی پترن استفاده از کاغذ را به حداقل خود میرساند که با این کار هم در هزینه ها صرفه جویی شده و هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.

 

2. جمینی برای چینش الگو ها  /gemini nest expert 

 

اما مهم ترین ویژگی ای که باعث شده است این نرم افزارها بسیار محبوب و پرکاربرد باشند نحوه ی چینش الگو ها و صرفه جویی در مصرف پارچه است. در واقع بعد از طراحی الگو ها توسط نرم افزار  جمینی پترن به سراغ  جمینی اکسپرت می رویم تا الگو ها را کنار یکدیگر قرار دهیم.
با وارد کردن اطلاعات و ابعاد پارچه این نرم افزار به گونه ای چینش الگو ها را انجام میدهد تا کمترین مقدار دور ریز پارچه را داشته باشیم.
جمینی نست اکسپرت در کمترین زمان حدود 5 الی 10 دقیقه  تمامی  الگو ها را کنار یکدیگر قرار داده و پارچه را آماده ی برش می کند ، این کار سرعت تولید لباس را بسیار بالا برده و در زمان نیز صرفه جویی می شود با این تفاوت که اگر الگو سازی به صورت دستی انجام میشد حدود 6 الی 10 ساعت زمان می برد و به نسبت نرم افزار دقیق نبود.
از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توانیم به محاسبه ی آبرفت و بخار رفت پارچه اشاره کنیم. در واقع با وارد کردن درصد آبرفت و یا بخار رفت پارچه، نرم افزار هوشمند جمینی سایز الگو ها را طبق الگوریتم خود تغییر میدهد تا سایز بندی نهایی لباس ها به درستی انجام شود.

 

3.جمینی برای عکاسی از الگو /  gemini photo digitizer

گاهی ممکن است یک نمونه بسیار پیچیده باشد و الگو ساز در طراحی الگوی آن درون برنامه بسیار سردرگم شود و یا تولید کننده نمونه الگوی خود را برای الگو ساز ارسال می کند و الگوی لباس را مطابق با نمونه ی ارسالی خود می خواهد، شرکت جمینی برای این چالش ها راه کاری ارائه داده است که با عکاسی از نمونه و قرار دادن آن در برنامه ی فتو دیجی تایزر الگوی دقیق لباس در اختیار الگو ساز قرار می گیرد.
در واقع با توجه به معیار های داده شده برای عکاسی از نمونه، دوربین خود را تنظیم کرده و به نرم افزار متصل می کنیم حال کافیست از الگوی کاغذی خود عکس بگیریم تا این نرم افزار عکس را به صورت الگوی کامپیوتری تبدیل کند.
بر اساس باور اشتباه برخی از تولید کنندگان که می گویند نرم افزار های طراحی الگو دارای خطاست و اندازه گیری را به درستی انجام نمیدهد لازم به توضیح این نکته ی مهم می باشد،شرکت جامه بافت با بیش از 40 سال سابقه در زمینه ی تولید پوشاک برای برترین برند های داخلی مدعی می باشد تا زمانی که الگو ساز و یا اپراتور خطا نکند این نرم افزار هیچ خطایی نداشته و با دقت بالا به کار خود ادامه می دهد.
با توجه به محبوبیت نرم افزار های جمینی شرکت های دیگری برای همکاری و کمک به الگو سازان نرم افزار هایی طراحی کردند که با پشتیبانی فایل های جمینی ، الگو های طراحی شده را به یکدیگر متصل میکنند و نمونه ی 3d قبل از کار را نشان میدهند.

به طور خلاصه مزایای نرم افزار جمینی:

    افزایش سرعت در الگو سازی
    کاهش فضای الگو سازی
    دقت بالا 
    کاهش مصرف کاغذ
    سایزبندی دقیق
    محاسبه ی ابرفت و بخار رفت
    کاهش هدر رفت پارچه
    افزایش سرعت در چینش الگو ها
    طراحی الگو های سخت و پیچیده

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.