بزرگ ترین شرکت صنعت مد

اگر علاقه مند به حوزه ی مد و پوشاک هستید و با برند های فست فشن آشنایی دارید مسلما اسم زارا را شنیده اید.
زارا  (zara) یکی از اصلی ترین برند های فست فشن است که از طراحی لباس تا تولید و چیدن آن ها در قفسه های فروشگاه حداقل دو هفته زمان احتیاج دارد و بیش از 2000 نمایندگی رسمی در سرتاسر دنیا دارد. برند زارا با تمام محبوبیت و عظمت خود در واقع جزئی از شرکت بزرگ ایندیتکس ( inditex ) می باشد.
شرکت  ایندیتکس ( inditex ) در واقع هلدینگی از چند برند محبوب و معروف پوشاک است که به عنوان بزرگترین شرکت در صنعت مد نیز شناخته می شود.
در این مقاله قصد داریم به چگونگی آغاز و فعالیت این شرکت بزرگ بپردازیم.

شرکت ایندیتکس inditex

ایندیتکس  (INDITEX) را میتوانیم بزرگترین شرکت فست فشن یا مد سریع در جهان بنامیم که بیش از 7200 فروشگاه و نمایندگی رسمی در سرتاسر دنیا دارد. در واقع این شرکت با هدف به روز بودن مد و پاسخگویی سریع به نیاز مشتری در خرده فروشی پوشاک فعالیت می کند.
شرکت زارا در واقع اولین و اصلی ترین برند از هلدینگ ایندیتکس می باشد و 6 برند دیگر مانند:

•    zara

•    Bershka

•    Massimo Dutti

•    Pull&bear

•    Stradivarius

•    Oysho

در زیر مجموعه آن قرار می گیرند.

موسس شرکت ایندیتکس ( inditex ) آقای آمانسیو اورتگا و همسرش روزالیا مرا زوج اسپانیایی هستند همچنین آغاز این شرکت از اسپانیا بوده بنابراین دور از تصور نیست که دفتر مرکزی ایندیتکس نیز در کشور اسپانیا قرار داشته باشد.
با توجه به آخرین گزارش وب سایت پژوهشی statistics در سال 2020 تعداد کارکنان این مجموعه به 165042 رسیده است و با 19.621 میلیارد یورو دارایی مشغول به فعالیت است.

تاریخچه 

بنیانگذار اصلی inditex آقای آمانسیو اورتگا می باشد که در سال 1936 در اسپانیا متولد شده .
وی در دسته ی خانواده اشرافی نبود و برای کسب درآمد از همان کودکی از مدرسه انصراف داد و مشغول کار در یک فروشگاه سطح بالای لباس شد. 
اورتگا در ابتدا مسئول تحویل و توزیع لباس ها بود اما با گذشت  زمان و علاقه ی وی به لباس و مد، به بخش خیاطی و دوخت لباس رسید. اما زمان زیادی نبرد تا به مهارت های او پی بردند و به بخش دستیار مدیر فروشگاه و سپس به درجه ی مدیریت تمام فروشگاه رسید.
او در این مسیر با دوخت لباس ، رفتار ها و نیاز مشتریان ، نحوه تامین مواد اولیه و ایراداتی که در بازار پوشاک وجود داشت پی برد. تمام مسیر هایی که او طی کرد موجب شد تا امروزه در این جایگاه قرارگیرد.

آغاز راه

اورتگاه با همراهی همرش روزالیا مرا در اوایل دهه ی 1960 کارگاه کوچکی برای تولید لباس راه اندازی کردند تا طرح های اختصاصی خود را تولید کنند او حتی لباس هایش را به کارفرمای قبلی خود نیز میفروخت و این آغاز راه ایندیتکس (inditex) بود.
در سال 1975 این زوج تصمیم به راه اندازی فروشگاهی  گرفتند که امروزه آن را با نام zara  می شناسیم و با هدف قیمت های پایین و طرح های کاملا به روز تاسیس شد.
یک سال بعد از راه اندازی برند زارا تصمیم گرفتند فروشگاه ها و کارخانه های  بیشتری در اسپانیا تاسیس کنند.
در اوایل راه اورتگا بر خلاف باقی برند ها که از نیروی انسانی جهان سوم استفاده می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند ، تصمیم گرفت از نیرو های کار اسپانیایی استفاده کند .
با این کار توانست بسیار سریع تر برند خود را در میان مردم کشورش معرفی کرد و نیاز به تبلیغات را به حداقل رساند همچنین از انتقاد های فعالان حقوق بشر در امان ماند.

تحولی در صنعت مد

در صورتی که تولید کنندگان سنتی همچنان برای ارائه ی کالکشن هر فصل از یک سال قبل فعالیت خود را آغاز می کنند.هدف اصلی این زوج موفق ارائه ی لباس در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه بود. در واقع توانستند ارائه ی یک لباس را از زمان طراحی تا تولید و چیدن در قفسه های فروشگاه را به حداقل 2 هفته برسانند این به معنای 12 برابر سرعت بیشتر نسبت به تولید کنندگان سنتی و این تحول عظیمی بود در صنعت پوشاک که هر 15 روز لباس های فروشگاه کاملا جدید و به روز می شود.
شما هرگز لباس تکراری در فروشگاه های ایندیتکس مشاهده نمی کنید و همین محدود بودن لباس  باعث درخواست بیشتر و فروش بالاتر خواهد شد.
سیاستی که زارا به خوبی از آن پیروی میکند.
ایندیتکس (inditex) از سال 2007 فعالیت خود را در فروش اینترنتی نیز آغاز کرد و برند زارا هوم را راه اندازی کرد تا کالای خانگی و تزئینی را نیز در اختیار مشتریانش قرار دهد.
در سال 2020 زارا  که اصلی ترین برند ایندیتکس است اعلام کرد به تمام نقاط دنیا ارسال کالا را انجام میدهد حتی در منطقه هایی که فروشگاه ندارد.

معرفی برند های ایندیتکس :

 Zara 
اصلی ترین و اولین برند ایندیتکس است که به عنوان برند فست فشن در دنیا شناخته می شود.
فروشگاه های زارا پوشاک مردانه و زنانه و بچه گانه را ارائه میکند.
رده ی سنی آن 18 تا 35 سال سن است.
ارائه ی 10 هزار طرح و تولید بیش از 450 میلیون لباس در سال .
سبک برند کژوال شیک است.

 

Zara home
این شرکت به تولید و ارائه منسوجات خانگی پرداخته است.
408 شعبه در سراسر جهان دارد.

Pull & bear
در دسته ی برند های لوکس قرار می گیرد و با هدف طراحی لباس برای جوانانی که تعامل اجتماعی بالایی دارند راه اندازی شده است.
رده ی سنی آن 20 تا 30 سال سن است.
سبک برند کژوال است.
986 شعبه در سرتا سر جهان دارد.

Massimo dutti
این برند در ابتدا تمرکز خود را برای تولید لباس های مردانه قرار داده بود اما امروزه لباس های زنانه و اکسسوری نیز تولید می کند.
این برند 781 شعبه در 75 کشور دارد.
بازه ی برند بین 30 الی 40 سال است.
سبک برند اسمارت کژوال می باشد.

Bershka
برشکا از نظر تاسیس جوان ترین برند در میان برند های ایندیتکس است ، این برند خود را حامی محیط زیست می داند و از لاستیک های تجزیه پذیر در تهیه کفش و از پنبه خالص در تولید محصولاتش استفاده می کند.
رده ی سنی این برند 20 ال 30 سال است .
تولید لباس برای خانم ها و اقایان.
در حال حاضر بیش از 1000 فروشگا در دنیا دارد.

Stradivarius
این برند با حذف لباس های مردانه فقط برای خانم ها محصول ارائه می کند و سبک تولید آن به صورت لباس های راحتی است.
915 فروشگاه در 62 کشور دارد.
بازه ی سنی این فروشگاه 20 تا 35 سال است.

 

 

Oysho
این برند به تولید لباس های زیر، خواب ، راحتی و ورزشی معروف است.
هم اکنون 650شعبه در 44 کشور دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.