خانه ی مد

فشن هاوس یا خانه ی مد

اگر کمی اهل مد و فشن باشید احتمالا واژه ی خانه ی مد را شنیده اید، خصوصا اگر طرفدار برندی معروف و سر شناس هستید حتما اخبار خانه ی مد آن برند برایتان جذاب خواهد بود.

اما خانه ی مد چیست ؟و چه کسانی داخل آن کار می کنند؟ و یا تاریخچه ی پیدایش آن چه زمانی و از کجا می باشد؟

اگر تمامی این سوالات در ذهنتان است پس جای درستی آمده اید.در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل خانه ی مد بپردازیم و جواب تمامی این سوالات را با هم بررسی کنیم.

فشن هاوس fashion house

فشن هاوس ، یک موسسه و یا شرکتی مادر است که توسط طراحان برجسته به طراحی لباس ها ، اکسسوری ها و هر آن چیزی که به پوشاک ارتباط دارد می پردازد.

بعد از خلق یک آثار جدید آن را به بخش تولید سپرده و به بازار عرضه می کند تا به مد تبدیل شود.

خانه های مد انواع مختلفی دارند از خانه های مد برندهای سطح بالا ( که در راس هرم فشن قرار دارند)گرفته که بسیار خصوصی هستند، تا خانه های مدی که در خیابان های سطح شهر وجود دارند.

اما اگر بخواهیم صادقانه بیان کنیم اصطلاح خانه ی مد را بیشتر برای برند های سطح بالا به کار می برند.

خانه ی مد یک بخش اصلی و و مرکزی هر برندی می باشد و دارای اهمیت بسیاری است.

"فشن هاوس"

اما خانه ی مد از کجا شروع شد؟

پاریس ،پر جمعیت ترین شهر فرانسه را می توانیم کانون اصلی مد بنامیم و اصلا عجیب نیست که خانه های مد نیز از این کشور شروع به فعالیت کرده باشند.

در دهه ی 1800 میلادی معمولا خیاطان طبق سلیقه ی مشتریان به صورت سفارشی لباس ها را آماده و ارائه می کردندگاهی اوقات دستیارانی داشتند که کارهای اولیه خیاطی را انجام می دادند، اما هیچ اشتیاق و یا شعله های هنری در دنیای لباس  و پوشاک وجود نداشت.

تا زمانی که فردی به نام چالز فریدریک ورث یک پارچه فروش معروف در پاریس برای نخستین بار در سال 1826  تصمیم به ایجاد یک خانه ی مد کرد که تا سال 1895 آقای ورث یکی از اولین طراحان مد جهان بود.

اما ورث چگونه این کار را آغاز کرد؟

ورث یک پارچه فروش و خیاط معروف شهر پاریس بود که به صورت سفارشی برای مشتریان لباس می دوخت اما بعد از مدتی تصمیم گرفت به مشتریانش مشاوره نیز بدهد و به آن  ها در انتخاب مدل لباس کمک کند و نظرش را در دوخت لباس وارد کند تا مشتریان لباس های جدید را امتحان کنند.

بعد از آن تصمیم گرفت لباس های آماده ای تهیه کند و به مشتریانش ارائه نماید ، ورث در این راه بسیار پیشرفت کرد و باعث شد خلاقیت بیشتری در کارش داشته باشد.

ناگفته نماند که وی لباس های آماده را تن همسرش به عنوان مانکن به نمایش می گذاشت. چارلز آنقدر در کارش پیشرفت کرد که لباس هایی برای هنرمندان مشهور طراحی می کرد.

آقای ورث با این کارش مسیر مد را آغاز کرد و به زودی خانه های مد در سرتاسر جهان شروع به فعالیت کردند.

از آن جایی که خانه های مد از اوایل قرن بیست شروع به رونق گرفتن کردند ، پاریس به سرعت پایتخت مد در جهان شناخته شد که حتی امروزه پاریس را به عنوان مرجع مد در سرتا سر جهان می شناسند.

"خانه ی مد"

فعالیت های خانه های مد

خیاطان که شروع به ایجاد  یک فضایی برای مد کردند تصمیم گرفتند برای تولید محصولی ارزشمند و خاص از هنرمندان در طراحی و الگو سازی لباس ها و اکسسوری ها استفاده نمایند.

طراحان یکی از افراد مهم خانه های مد هستند.به لطف رونق مد تخصص در طراحی لباس ها نیز جوانه زد و طراحان مد علاوه بر طراحی لباس های عام به خلق آثار جدید و سبک های متفاوت برای  لباس و اکسسوری های ویژه روی آوردند.

در واقع خانه های مد به طور مداوم روند ها ، الگوها ، طرح ها و ایده های جدیدی را تولید می کنند.

معمولا خانه های مد برای چهار فصل سال به تولید کالکشن یا مجموعه لباس هایی برای هر فصل به طور اختصاصی می پردازند .

این کالکشن ها می توانند روز ها و بار ها طراحی شوند تا اوایل هر فصل به نمایش گذاشته شوند.

هر مجموعه لباس ارائه شده یک موضوع و سبک را پیروی می کند و الهام گرفته از موضوعی می باشد .

حال راحت متوجه می شویم که تمامی این مدل های لباس جذاب و یا جالب در نمایشگاه های لباس از کجا سرچشمه می گیرد و توسط چه افرادی ارائه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.