ویژگی های نخ اکریلیک پنبه

اگر در حال مطالعه ی این مقاله هستید احتمالا جنس لباس بافت تان برایتان حائز اهمیت است و یا به دنبال پلیوری با کیفیت و راحت برای فصل زمستان می گردید.
لباس هایی با “الیاف اکریلیک” پنبه در واقع از ترکیب دو الیاف طبیعی (پنبه ) و مصنوعی (اکریلیک) تهیه می شود که هر کدام مزایا خاص خود را دارند که باعث ایجاد یک ترکیب برتر در لباس های بافت می شود.
در ادامه به بررسی این الیاف ها به صورت تکی و ویژگی ترکیب این دو لیف پر طرفدار می پردازیم.

اکریلیک

یک الیاف پر طرفدار در صنعت نساجی برای تهیه نخ می باشد.
پارچه ها و لباس های بافته شده با نخ اکریک از نظر ظاهری شباهت بسیاری به لباس ها و پارچه های پشمی دارند به همین دلیل الیاف نخ اکریلیک را پشم مصنوعی نیز می نامند.
با توجه به این نکته که الیاف مصنوعی دوام و حالت کش سانی بالایی نسبت به الیاف طبیعی دارند نخ الکریک نیز از این ویژگی مستثنا نبوده و دارای خاصیت کش سانی ومقاوت بالایی می باشد.
لباس های بافته شده با نخ 100% اکریلیک دارای ویژگی های زیر می باشد:
•    قیمت پایین تر( در مقاسیه با نخ هایی با الیاف طبیعی)
•    مقاوم در برابر چروک شدن
•    حفظ گرما 
•    خشک شدن سریع بعد از شست و شو
•    عدم جذب حشرات
•    حالت کشسانی بالا
•    اشتعال زایی بالا
•    عدم واکنش سریع با مواد آلی و اسیدی
•    شباهت زیاد به پشم
•    نرمی و لطافت بالا
•    مقاومتدر برابر نفوذ آب
•    ایجاد حساسیت و خارش

با توجه به موارد گفته شده استفاده از این نخ در لباس های زمستانه و فصل سرما بیشترین کاربرد را دارد.

 

"اکریلیک پنبه"

 

پنبه

پنبه از الیاف کاملا طبیعی و از گیاه پنبه تهیه می شود.
امروزه با توجه به افزایش انواع الیاف های مصنوعی و کاهش سهم الیاف های طبیعی همچنان تقاضای جهانی برای نخ های پنبه بسیار بالاست و درخواست لیف پنبه3/1 از کل الیاف ها می باشد یعنی تقریبا 30 % از تقاضای جهانی الیاف را تشکیل میدهد و تاثیر عمده ای بر بازار دارد. اما نه تنها برای استفاده ی 100 درصدی بلکه برای ترکیب با سایر لیف ها  نیز به کار برده می شود.
لباس هایی با الیاف 100% پنبه بسیار نرم و لطیف هستند و نفوذ پذیری هوا و جریان آب را به راحتتری هرچه تمام اعمال می کنند از همین جهت برای لباس های روزهای گرم  و تابستان بسیار مناسب می باشند .
لباس های پنبه ای نرمی زیادی دارند و با هر بار شست و شو نرم تر نیز می شوند اما سفتی قابل توجهی برای ایستادگی لباس را ندارند.
لباس ساخته شده با الیاف پنبه در مقایسه با الیاف اکریلیک کش سانی کمتری دارد.
همچنین قیمت البسه ی این لیاف بسیار بالا می باشد.

 

"اکریلیک پنبه"

اکریلیک پنبه

با توجه به موارد گفته شده از مزایا و معایب هر کدام از نخ ها،  با ترکیب کردن الیاف های پنبه و اکریلیک، نخ جدیدی تهیه می شود که علاوه بر همپوشانی مزایا ، معایب البسه این نخ ها را کاهش می دهد و یک ترکیب عالی ایجاد می کند.
لباس های تهیه شده با نخ اکریلیک پنبه به نسبت لباس هایی با پنبه 100% چروک پذیری کمتری دارد و با یک بخار جزئی به راحتی آماده ی پوشیدن می شود.
نکته ی قابل اهمیت برای این لباس ها جریان هوا و نفوذ پذیری آب می باشد که با توجه به نفوذ پذیری کم در الیاف اکریلیک و جذب آب زیاد در پنبه ترکیب این دو الیاف توانسته لباسی تولید کند که عرق بدن را به خود جذب کند و تا حدودی باعث تبخیر آن شود تا کمتر لباس بوی نا مطبوع عرق بگیرد.
به طور خلاصه می توان گفت این ترکیب برتر باعث می شود تا اکریلیک به دوام و گرمی لباس کمک کند و پنبه به راحتی آن.
از دیگر مزیای ترکیب پنبه با اکریلیک می توان به وزن لباس های تولید شده اشاره کرد، با توجه با سنگینی لباس پنبه و سبک بودن لباس اکریلیک می توان انتظار وزن ایده آل را از ترکیب این دو الیاف داشت.
بررسی قیمت 
با توجه به دو جزئی بودن نخ های اکریلیک پنبه و اعمال چند فرآیند اضافه برای تهیه این نخ ها قیمت بالاتری به نسب نخ های تک جزئی دارند.

نخ های موجود در بازار معمولا با درصد های 75-25  ، 60-40 ، 50-50 ارائه می شود.
پلیور های بافته شده با نخ اکریلیک پنبه در دسته پلیور هایی با کیفیت بسیار بالا قرار می گیرند و جز لباس های محبوب فصل سرما می باشند.
نگهداری از لباس های بافت روش خاص خود را دارد که رعایت این اصول می توان باعث افزایش طول عمر لباس شما و آسیب حداقلی شود برای دانستن این اطلاعات می توانید به مقاله ما در خصوص نگهداری و شست و شوی لباس های بافت نگاهی داشته باشید.
شرکت جامه بافت با توجه به سال ها تجربه در تولید البسه ی بافت بخش زیادی از محصولات خود را با الیاف  اکریلیک پنبه با ترکیب 50%-50% تولید می کند، برای مشاهده ی محصولات می توانید به گالری عکس ها مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.