اصطلاحات دنیای مد و فشن

امروزه در دنیای مد و فشن اصطلاحاتی به کار برده می شود که دانستن آن ها برای علاقه مندان این صنعت خالی از لطف نیست. در این مقاله  تمامی اصطلاحات موجود در دنیای مد و فشن بررسی شده است. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می خوانیم

اصطلاحات دنیای مد و فشن

استایل آندروژینس

این سبک از لباس پوشیدن به گونه ای است که نمی توان جنسیت شخص را از روی لباس ها و یا استایلش تشخیص داد. در واقع در این استایل لباس هایی استفاده می شود که هم برای آقایون و هم برای خانم ها مناسب است.

 

"آندروژینس"

 

اکسسوری

به معنای وسیله ی جانبی است؛ در دنیای مد و فشن به تمام لوازم ثانویه که در کنار لباس های پوشیدنی استفاده می شود و جلوه زیبایی را به نمایش می گذارد که اکسسوری گفته می شود که حتی می تواند ایراد های یک لباس را بپوشاند.

 

"اکسسوری"

شلوار برمودا

به شلوار های جذب و کوتاهی گفته می شود که مچ  پا معلوم باشد. این اسم از کشور برمودا که به دلیل گرمای زیاد باعث می شود شلوار های کوتاهی بپوشند گرفته شده است.

"شلوار برمودا"

تاکسیدو

تاکسیدو یک لباس کاملا رسمی و نسبتا کلاسیک است که بیشتر در مجالس خیلی رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. این اصطلاح عموما برای استایل آقایان به کار گرفته می شود.

"تاکسیدو"

استایل گرانچ

 استایلی که در آن نظم و هماهنگی لباس ها اهمیت چندانی ندارد گرانچ گفته می شود. این سبک برای افرادی که دوست ندارند وقت زیادی برای انتخاب و هماهنگ کردن لباس هایشان بگذارند مناسب است. یک استایل شلخته محسوب می شود.

"گرانچ استایل"

استایل کژوال

یک سبک راحت! به طور خلاصه به استایل هایی می گویند که در آن از آیتم هایی استفاده می شود که حالتی کلاسیک و رسمی ندارند و می توان در تمام طول روز به راحتی از آنها استفاده کرد.

"استایل کژوال"

استایل مینیمال

سادگی کلید اصلی این سبک است. لباس هایی که هرگز از مد نمی افتند و فاقد هر گونه زرق و برقی می باشند، همیشه کارایی دارند و از رنگ های خنثی بیشترین بهره را می برند.

 

"مینیمال"

آوانگارد یا مد پیشرو

به استایل هایی که به صورت خلاقانه با هدف شکستن کلیشه ها و پا گذاشتن به دنیایی جدید و مبتکرانه ابداع می شود. در استایل آوانگارد انتظار هر چیزی را می توان داشت و در هیچ زمینه ای محدویت نداشته و از قاعده و قوانین خاصی نیز پیروی نمی کند.

 

"استایل آوانگارد"

آنتی فشن

برای بیان استایل هایی به کار می رود که می خواهند مد روز را به چالش بکشند ، حالت عجیب و غریبی دارند و از ترند های اطاعت نمی کنند و تلاش می کنند تا با اهمیت مد و فشن در زندگی مردم مبارزه کنند.

ناک آف

خیانتی بزرگ در مد و فشن، ناک آف الهام نمی گیرد بلکه عینا کپی می کند .کار آن کپی کردن از لباس های لوکس است و با این کار هنر طراحان را زیر سوال می برد !

 اسکچ

اسکچ به معنای نقاشی و اتود اولیه می باشد. اسکچ برای ایده اولیه ارائه داده می شود و به همین دلیل به جزئیات نمی پردازد و به طور کلی ترسیم می شود. نقش کلی، خام و اولیه برای توصیف  هر آنچه که می خواهیم ، ابزار ترسیم اسکچ ها مداد، مدادرنگی،گچ و… هستند و به عنوان سریع ترین ترسیم ها شناخته می شوند.

"اسکچ"

کت ترنچ

ترنچ کت همان بارانیست که در فصل پاییز و زمستان کاربرد زیادی دارد ، ترنچ کت ها به دلیل جنسی که دارند بهترین انتخاب برای فصول بارانی هستند. طرح و ظاهر کلی آنها تقریبا یکسان و مشابه با کت های دیگر است اما جنس آنها می توانند طبق خواسته ی ما تغییر کند.

"کت ترنچ"

اورال

لباس که در میان خانم ها طرفدار زیادی دارد و به صورت سرهمی و یک تکه می باشد، قسمت بالایی و پایینی لباس کاملا به هم متصل است.

"اورال"

استایل تام بوی

لباس هایی راحت و ساده که الهام گرفته شده از لباس آقایان می باشد و مختص خانم هایی  است که می خواهند مانند آقایان لباس بپوشند و کاملا از استایل خانم ها دور باشند.

کاستوم

لباس های کاستوم لباس های فانتزی می باشد که بر اساس یک داستان یا یک سبک خاص طراحی و دوخته می شوند.

"کاستوم"

آرت نوو

آرت نوو، سبکی ابداعی است که ابتدا در امریکا رواج پیدا کرد. به دلیل اینکه این سبک از زندگی و اتفاقات روزمره الهام می گیرد. فلسفه ی ارت نوو این است که هنرمندان نباید اتفاقات کوچک و معمولی را نادیده بگیرند.

"؛آرت نوو"

کمد لباس کپسولی

کمد های کپسولی فقط محل گذاشتن لباس های واجب و روزانه هستند و فضای زیادی ندارند. چیدمان این کمد ها احتمالا هر فصل تغییر می کند. کمد های کپسولی به شما کمک می کنند که لباس های روزانه مناسب برای سرکار ،پیاه روی ، قرارهای دوستانه و … را سریع تر انتخاب کنید و در استفاده از زمان صرفه جویی کنید.

 

"کمد کپسولی"

استایل ماکسیمال

استایلی که از اکسسوری ها و لباس ها به صورت حداکثر استفاده می کند این استایل دقیقا برعکس استایل مینیمال است. و نماد قشر مرفه جامعه می باشد.

"ماکسیمال"

کت واک (CATWALK)

ازنظر لغوی به معنای راه رفتن گربه می باشد اما به مدل هایی که روی استیج یا سکوی نمایش راه می روند گفته می شود. کت واک می تواند در یک فضای بسته مثل سالن های اجتماعات یا در محیط باز انجام شود. مترادف دیگر این اصطلاح RUNWAY  است که دقیقا به همین معنا می باشد.

"کت واک"

کانسپت

کانسپت در دنیای مد به معنای الهام گرفتن است که باعث می شود طرحی که زده شده  معنا و مفهومی داشته باشد در واقع یعنی یک طرح پایه و مفهومی را کانسپت می گویند. معمولا تمامی برند های معروف دنبال ایده مناسب برای طراحی های خود  می گردند، به همین دلیل کانسپت به عنوان شناسه ی یک برند نیز محسوب می شود.

وینتیج

به استایلی که در زمان قدیم بسیار باب بوده و مورد استفاده عموم قرار می گرفت و حال با گذشت زمان زیادی دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. استایل وینتیج به معنای پوشیدن لباس های کهنه و قدیمی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن از لباس های قدیمی در سبک مدرن می باشد. ممکن است لباس های وینتیج دست دوم بوده و از گذشته باقی مانده باشد اما اصولا تمامی لباس های دسته دوم وینتیج محسوب نمی شود.

"وینتیج"

فشن هاوس

از نظر لغوی به معنای خانه ی مد است که در آن طراحان لباسی طراحی و تولید کرده تا به بازار وارد کنند. و معمولا دارای هزینه ی بال ایی به نسبت تولیدی های معمولی هستند و دوخت سفارشی برای مشتری های خاص خود نیز دارند.

سجاف

به معنای قسمت لبه ی پارچه یا انتهای پارچه است که دوخته می شود تا از خامی در بیاید ، لبه دوزی جزئی از کارهای نهایی است که در دوخت لباس انجام می شود.

"سجاف"

لوفر

مربوط به شکل کفش می شود. مسلما با کفش های کالج آشنا هستید در واقع اسم اصلی آنها لوفر است. برای اولین بار با این اسم شناخته شده اما نام آن در ایران به کالج تغییر کرده است.

"کفش لوفر"

کت بلیزر

این کت دارای دو دکمه در جلو  است که می توان به صورت اسپورت و یا شکلی رسمی استفاده کرد.

"کت بلیزر"

پارچه فلانل

از نخ های پشمی بافته می شود و ضخامت های متفاوت دارد. برای لباس های گرم و سبک گزینه مناسبی است. همچنین برای پتو و رو تختی نیز کاربرد دارد.

کفش استیلتو

یکی از انواع کفش های پاشنه بلند است ؛ پاشنه ی کفش ها باید از 8.5 سانت بلند تر باشد تا جز کفش های پاشنه بلند استیلتو به حساب بیاید. این کفش ها بیشتر در مهمانی ها به دلیل زیبایی بیشتر استایل استفاده می شود.

"کفش استیلتو"

مونوکروم

استایلی که در آن از یک رنگ استفاده می شود. استفاده از طیف رنگ های مشابه در استایل که این نوع پوشش همیشه در دنیای مد محبوب بوده است.

رنگ‌های آکروماتیک

رنگ های آروماتیک در استایل فقط شامل  استفاده از رنگ های سفید و مشکی و ترکیب این دو رنگ مانند خاکستری می باشد.

"رنگ های آکروماتیک"

های فشن

گران ترین و بالا ترین سطح فشن، های فشن نام دارد.برند های لوکس به صورت کاملا دست دوز سفارشی برای مشتریان خاص خود لابس هایی با کیفیت را تولید می کنند و در هرم فشن جز دسته های فشن قرار می گیرند.

آستین دلمان

آستینی که جداگانه به لباس دوخته نمی شود و با فرم خالص خود علاقمندان زیادی دارد. مدل این آستین به نوعی است که در اطراف کمر برش می خورد و ابتدا گشاد و هرچه به مچ دست نزدیکتر می شود تنگ تر می شود.

"آستین دلمان"

آستین اسقفی

نوعی از آستین که به صورت دو تیکه می باشد و در ناحیه مچ دست تنگ و بالای آن آزادانه است.استین اسقفی شباهت زیادی به استین فانولی دارد.

 

"آستین اسقفی"

پارچه موهر

موهر یکی از با ارزش ترین و پر طرفدار ترین بافت های طبیعی است. از خصوصیات مهم این پارچه که دلیل بر محبوبت آن نیز هست می توان به گرم و نرم بودن پارچه ، مقاومت بالای آن ، ثبات رنگ و از همه مهم تر مقاومتش در برابر چروک شدن اشاره کرد.

کالکشن

به معنای مجموعه می باشد و در مد فشن به مجموعه لباس ها که بر اساس فصل ، نوع ، جنسیت و … در واقع هر چیزی بتوان دسته بندی کرد  می گویند . که توسط هر برند رو نمایی می شود می گویند.

کالر بلاکینگ

نوع هنر رنگ در لباس ها می باشد. با استفاده از چرخه ی رنگ ، رنگ های مختلفی را برای استایل لباس ها انتخاب می کنند که با وجود متفاوت بودن رنگ ها با هم هماهنگی خاص و زیبایی دارند.

"کالر بلاکینگ"

کاسپلی

لباس های فانتزی که از روی شخصیت های فیلم ها ، انیمیشن ها ، بازی ها و … الگو گرفته شده و بیشتر در بین کودکان رایج است.

"کاسپلی کودکان"

پایتخت‌های مد

شهرهایی که تاثیر به سزایی بر صنعت مد در سطح بین المللی می گذارند و در استایل های مختلف از آن شهرها ریشه می گیرد. همچنین نمایشگاها ، جشنواره های بزرگ مد در آن شهر ها برگزار می شود.

اورسایز

لباس هایی که از سایز معمولی لباس بزرگتر است تا احساس راحتی بیشتری را به مصرف کننده بدهند. اور سایز ها برای افرادی که اندام لاغری دارند نیز مناسب است. استایل اورسایز برای همه سنی مناسب است و دارای جنسیت خاصی نمی باشد.

استایل ارتشی

این نوع استایل از لباس های ارتشی الهام می گیرند و در اصطلاح از طرح چیریکی استفاده می کنند.برخلاف اسپرت بودن استایل های ارتشی ، آنها فقط مختص آقایان نیستند و به تازگی طرفداران زیادی میان عموم پیدا کرده اند.لباس های چیریکی را بهتر است با دیگر آیتم های ساده ای که طرح ندارند ست شدند.

باروک

استایل باروک پر از جزئیات و بسیار تجملاتی و پر زرق و برق است .اگر بخواهیم بیشترین تفاوت با سبک باروک را انتخاب کنیم ، سبک مینیمال بیشترین تفاوت با باروک را دارد. این سبک در مد و فشن بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.به همین دلیل طراحان آن هم هزینه زیادی بابت طراحی دریافت می کنند.

فشن کولی

به سبکی فشن کولی گفته می شود که بر گرفته از لباس های کولی ها و هیپی ها طراحی شده باشد.لباس های رنگی رنگی و دامن های لایه لایه از خصوصیاتت بارز این سبک است.

چرخه مد

هدف چرخه ی مد ارائه محصولات و لباس های نو و جدید می باشد. چرخه ی مد شامل شامل پنج مرحله است.
معرفی
صعود کردن
اوج گیری
کاهش محبوبیت
منسوخ شدن

شلوار اسکینی

این اصطلاح برای شلوار هایی به کار برده می شود که کاملا جذب و تنگ بوده و در بین بانوان طرفدار زیادی دارد.

اسیدشوری یا سنگ شوری

یک فرایند شیمیایی است که برای تغییر رنگ قسمتی از لباس که بسیار محبوب و رایج می باشد.گاهی از سنگ های مخصوص برای کم رنگ کردن و تغییر رنگ استفاده می کنند که سنگ شوری می گویند.

 

"سنگ شوری"

 دراپینگ یا مولاژ

اندازه کردن یک لباس به شکل استاندارد به وسیله سنجاق های طراحی لباس روی مانکن تا پارچه در بهترین حالت روی بدن قرار بگیرد را دراپینگ می گویند. دراپینگ یا مولاژ به قدری دقیق است که به ریاضیات مد مشهور می باشد.

درافتینگ

اندازه گیری مدل برای دوخت لباس به وسیله ابزار های دقیق اندازه گیری را درافتینگ می گویند، که این کار اولین مرحله ی دوخت لباس است.

"درافتینگ"

تاپستری

تاپستری نوعی ساختار بافندگی است در واقع پارچه ای با بافت ساده می باشد. در این روش پود روی تار را به طور کامل پوشانده و نقش های مختلفی ایجاد می کند و در نهایت تصویری که در پارچه تاپستری دیده می شود پود های پارچه است.

 اوت کوتور

به بالاترین سطح فشن اوت کوتور می گویند.
لباس های اوت کوتور توسط طراحان مجرب و زبر دست طراحی می شوند و از گران قیمت ترین پارچه ها در این سبک استفاده می شود.

نماد مد

نماد مد اغلب به شخصی گفته می شود که به دلیل محبوبیت یا شهرت زیاد در میان عموم از نوع پوشش آن تقلید یا الهام گرفته می گیرند و نوعی سنبل فشن شناخته می شود.

اسلیم فیت

لباس هایی که روی بدن می نشیند و دقیقا متناسب با اندام و فرم بدن می باشد اسلیم فیت گفته می شود ، اما با وجود اندامی بودنشان محدودیتی برای حرکت کردن به وجود نمی آورند ، این سبک طرفدار زیادی بین آقایان دارد.

استایل آنتیک

آنتیک همان طور که از اسمش پیداست به معنای قدیمی و عتیقه می باشد. استایل آنتیک هم به همان معناست. در این استایل از وسایل و اکسسوری های قدیمی و عتیقه استفاده می شود و سبکی از گذشته دارد.

پانچو

این پوشش معمولا در باران و سفر کاربرد زیادی دارد. دلیل آن راحتی و فرمی است که دارند دیگر ویژگی آن ضد آب بودنشان در برابر باران و برف است.

 برند

برند تولید کننده  محصول است که مشتری کالای تولید شده  را با آن نام تجاری می شناسد. برند در ذهن خریدار شکل می گیرد و وقتی به آن اعتماد پیدا کرد دیگر برای خرید کردن نیاز به فکر کردن ندارد و سریعا آن را انتخاب می کند. از برند های معروف می توان به شنل ، گوچی و … اشاره کرد.

کلاه لبه‌دار

کلاه های لبه دار به علت لبه هایی که دارند از آفتاب جلوگیری می کنند. طرفداران زیادی بین گروه های سنی مختلف آقایان و خانم ها دارند. اصطلاحا به کلاه لبه دار کلاه cap  گفته می شود. همچنین آنها را با کلاه های نقابی هم می شناسیم. این سبک کلاه بیشتر مناسب برای تیپ های اسپرت هستند و به علت تنوع خیلی زیادی که دارند به راحتی ست می شوند.

لباس شب

لباس های زنانه که اکثرا هم پیراهن هستند و مناسب مهمانی و مجالس نسبتا رسمی می باشند را لباس شب می گوییم. لباس های شب توع زیادی دارند و دارای محدودیت خاصی نیست همچنین از نوجوانان تا خانم های مسن می توانند از آن استفاده کنند.

 

"لباس شب"

استیتمنت

در صنعت فشن استیتمنت راز های پنهان و پیام های غیر مستقیم یک استایل است که توسط طراحش معرفی می شود. در واقع می توان این اصطلاح را این گونه بیان کرد که استیتمنت توضیحات طراح از هنری که ساخته است می باشد.

 آرنو

استفاده از شکل های هندسی در استایل به سبک آرنو معرفی می شود. سبک آرنو از زمانی که روحیات و اعتقادات زنان را آزاد کردن و برابری مردادن و زنان پدید آمد در جامعه رواج پیدا کرد.

مکرومه

نوعی هنر بافت است که در آن ترکیب هنرمندانه نخ و گره ، به آثار چشمگیری منتهی می‌شوند. با مکرومه بافی می توان هر  لباس یا اکسسوری دلخواهی را درست کرد از کیف و لباس گرفته تا تزئینات خانه.

"مکرومه بافی"

پیلیسه

مجموعه ای از تا خوردن منظم پارچه که دوخته می شود پیله گفته می گویند که یکی از ترفند های دوخت است و به آن جلوه خاصی می دهد. پیله ها بسته به تا خوردن می توانند سایز و شکل های مختلف داشته باشند، امروزه بیشتر در لباس های خانم ها استفاده می شود.

 

"پلیسه"

ترند

ترند یک مرحله قبل از مد قرار دارد. وقتی که استایلی در یک بازه زمانی فراگیر شده و رواج پیدا می کند تا همه را با خود آشنا کند و تبدیل به مد شود.

کنتراست

این اصطلاح مربوط به رنگ های یک استایل می باشد و به معنای استفاده از رنگ های کاملا متضاد در کنار یکدیگر که تفاوت شدید آنها بدیهی باشد می گویند.

چونگسام

همانطور که از اسمش معلوم است چونگسام مربوط به کشور چین می شود .در واقع به لباس های سنتی چین که دارای ویژگی های خاص هستند و امروزه به صورت عامیانه استفاده نمی شود. از ویژگی های اصلی این لباس می توان به داشتن شال کمر و آمدن قسمت چپ لباس روی بخش راستی اشاره کرد.

مد

مد در لغت به معنای شیوه و روش است. اما در اصطلاح به معنی روش یا سبکی جدید که بسیار رایج است و در جریان قرار دارد مد گفته می شود ، مد می تواند زمان کوتاهی رواج پیدا کند و بعد ناپدید شود و یا ممکن است به مدی پایدار تبدیل شود. مد را میتوان تغییر ناگهانی سلیقه ی همه یا افراد کثیری در جامعه بیان کرد.

گلدوزی

گلدوزی نوعی هنر روی پارچه (یا اجناسی به آن شکل) محسوب می شود که با دوختن طرح های برجسته روی آن توسط انواع نخ صورت می گیرد که اوایل به صورت دستی ولی امروزه توسط ماشین ها نیز انجام می شود.

"گلدوزی روی بافت"

باندانا

باندانا اکسسوری است که می توان در شکل های مختلف مثل سربند ، پا بند ، دست بند و … استفاده کرد و هم برای اقایان و هم برای بانوان کاربرد دارد.

لباس مجلسی

لباس هایی که برای شرکت در مراسم خاص انتخاب می شوند. این لباس با تناسب مدل بدن انتخاب شده و معمولا از پارچه های خاص یا براق استفاده شده و تزئینات ویژه روی آن قرار می گیرد.

پافر

لباسی گرم برای زمستان که بدون آستین می باشد این لباس مانند کاپشن حجم و پف زیادی دارد و روی لباس پوشیده می شود.

"پافر"

اکسنت

تاکید بر ویژگی برجسته یک لباس و توجه زیاد به آن بخش لباس.

استایل انیمه

انیمه از واژه انیمیشن گرفته می شود. این اصطلاح برای استایل هایی که از روی شخصیت های انیمیشن انتخاب می شود به کار می برند.

 

"استایل انیمه"

بوتیک

بوتیک فروشگاهی است که در آن اغلب پوشاک و بعضا کفش و عطر نیز فروخته می شود. بوتیک واژه ای یونانی است.

"بوتیک"

شلوار بوی فرند

شلوار های بوی فرند که امروزه خیلی ترند شده اند، طرفداران زیادی بین جوانان دارند. این شلوار ها فرم نسبتا گشادی دارند و برای اکثر استایل و تیپ ها مناسب است.

آرت دکو

آرت دکو همان هنر تزئینی نام دارد. ابتدا فقط در معماری از این اصطلاح استفاده می شود ولی بعد ها در دیگر رشته های هنری نیز رواج پیدا کرد. آرت دکو سبکی مدرن به حساب می آید و وسایلی که در آن استفاده می شود اغلب گران قیمت و لاکچری است. رنگ ها در این سبک اهمیت زیادی دارند . در آرت دکو هنرمندان ایده های مدرن خود را با مواد اولیه ای که لازم است ترکیب می کنند.

 استایل پانک

نوعی استایل آوانگارد محسوب می شود که زیر مجموعه ی استایل فانتزی می باشد. استایل پانک کاملا نشات گرفته از طرز افکار آن شخص می باشد.

لباس ورزشی

لباسی که هنگام ورزش کردن به تن می کنیم و دارای ویژگی هایی است که این لباس را متمایز می کند . از ویژگی های این لباس می توان به راحتی آن اشاره کرد . اصطلاح لباس ورزشی به این معنا نیست که فقط هنگام ورزش کردن کردن باید آن لباس را به تن کنیم. عده ی زیادی از افراد این لباس را به خاطر راحتی به عنوان لباس روزمره خود انتخاب می کنند.

"لباس ورزشی"

 

لباس بادی

لباس های بادی یکی از کاربردی ترین پوشش ها برای خانم ها می باشد. تفاوت این لباس با بقیه لباس ها در قسمت پاییت تنه است که حالت سرهمی دارند و معمولا در زیر ژاکت یا کت ها استفاده می شود. افراد مختلف معمولا پانچو ها را سایز بزرگتر از سایز خود انتخاب می کنند.

"لباس بادی"

پلیور

نوعی لباس که کاملا پوشیده است و مناسب برای فصل سرما می باشد.

کریز

به یک ترند که در مدت زمان کوتاهی بسیار فراگیر و محبوب شده ولی به مد تبدیل نمی شود و بسیار سریع فراموش می شود کریز گفته می شود.

کلام آخر

در این مقاله ما به بررسی اصطلاحات دنیای مد و فشن پرداختیم. کارخانه تولیدی لباس و پوشاک جامه بافت با سابقه ای درخشان آماده همکاری با شما فروشندگان محترم در سراسر ایران می باشد. جهت ارتباط با کارشناسان ما در این حوزه با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.