الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک را می توان یکی از پرطرفدارترین الیاف در صنعت و یکی از تاثیر گذار ترین الیاف در نساجی دانست. در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه تولید ، کاربردها و ویژگی های این الیاف را بررسی کنیم.

ساختار الیاف اکریلیک

این الیاف را می توان جز الیاف کاملا مصنوعی دانست که هیچ زمینه ی طبیعی ندارد و به طور کامل از فرایند فسیلی و به شکل آزمایشگاهی تولید می شود. الیاف اکریلیک ساخته شده از ماده پتروشیمی به نام پلی‌ آکریلونیتریل که یک پلیمر است می باشند در واقع از مونومر های مشتق شده از نفت و ذغال سنگ به دست می آید و یک فرآیند شیمیایی به نام پلیمریزاسیون، این مونومر ها را به یک رشته پلاستیکی طولانی به نام پلیمر تبدیل می کند و سپس به رشته های کوتاه با طول های کمتر تقسیم کرده تا به الیاف تبدیل شوند و به وسیله ی همین الیاف نخ های اکریلیک تولید می شوند.

اکریلیک با نام های  مختلف دیگر مثل آکریلان، کرسلان، اورلون، سایل و زفران در تجارت جهانی الیاف شناخته می شود.

 

"الیاف اکریلیک"

ویژگی پارچه های اکریلیک

پارچه این الیاف از  ویژگی های سودمندی همچون مقاومت و دوام بالا در برابر سایش برخوردار است. از ویژگی های دیگر الیاف اکریلیک می توان به مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید و همچنین پایداری در مقابل مواد اسیدی و قلیایی رقیق اشاره کرد. (عدم واکنش با حلال های آلی و اسیداسیون از خصوصیات مفید این الیاف می باشد) از موارد دیگر می توان به خاصیت کشسانی این الیاف توجه کرد که پس از رها شدن به حالت اولیه خود بر می گردد.

پارچه ی تهیه شده با الیاف اکریلیک بسیار نرم ، گرم و سبک می باشد به همین دلیل اکریلیک به “پشم مصنوعی” نسبت داده شده است. در صنعت نساجی معمولا الیاف اکریلیک را با الیاف پنبه و پشم طبیعی ترکیب می کنند و این روش بسیار کاربردی و محبوب است اما لازم به ذکر است که این لیف به دلیل خواص مشابه با پشم به صورت تک جزئی نیز به کار گرفته می شود.

 

"الیاف اکریلیک"

همچنین می توان به این موضوع اشاره کرد که پارچه اکریلیک در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی دارد اما این ویژگی، پارچه را مستعد ایجاد الکتریسیته ساکن می کند. باید به این موضوع اشاره کرد که استفاده زیاد از لباس هایی با الیاف اکریلیک 100 درصد برای پوست مناسب نیست و ممکن است این موضوع موجب ایجاد حساسیت های پوستی در بدن شود. الیاف اکریلیک به دلیل استفاده از پلی اکریلونیتریل در ساختارشان باعث شده این الیاف قابل اشتغال باشد و خاموش کردن آن بسیار دشوار است. این پارچه از نظر درخشندگی ضعیف عمل می کند.

تاریخه الیاف اکریلیک

این الیاف اولین بار توسط شرکت نساجی DuPont  آمریکا در سال 1941 تولید شد و نام آن را اورلون معرفی کرد همچنین Dupont  به شرکت توسعه دهنده ی الیاف پلی استر و نایلون شناخته می شود. اورلون برای اولین بار در  دهه ی 1950 مورد توجه بازار پوشاک قرار گرفت تا قبل از آن در تولید لباس برای این الیاف اهمیت چندانی قائل نبودند. با این که امریکا اولین تولید کننده الیاف اکریلیک بود اما امروزه جایگاه بزرگترین تولید کننده پارچه ی اکریلیک توسط کشورهای مختلف آسیایی مانند چین، هند و اندونزی تصاحب شده است.

 

"نخ اکریلیک"

ویژگی لباس هایی از جنس الیاف اکریلیک

لباس هایی که در ساختارشان از الیاف اکریلیک استفاده شده باشد از نظر ظاهری کاملا مشابه با لباس های پشمی می باشند و جنسی بسیار نرم و لطیفی دارند. الیاف اکریلیک رنگ پذیری راحت و سریعی دارند بنابراین لباس های تولید شده از این الیاف را می توانید در طیف رنگی گسترده ای مشاهده کنید. مقاوم در برابر چروک شدن از دیگر ویژگی لباس هایی با جنس اکریلیک می باشد اما یکی از مشخصه های اصلی این لباس ها که به محبوب شدنشان کمک کرده است عایق بودن آن ها در برابر حفظ گرما می باشد به همین دلیل اکریلیک در پوشاک زمستانی بیشترین کاربرد را دارد.

مقاوم در برابر رطوبت و خشک شدن سریع لباس های اکریلیک از خصوصیات دیگر آنهاست. اگر لباس اکریلیک خود را برای مدت زمان زیادی در کمد رها کنید نباید نگران خورده شدن آن توسط حشرات یا قارچ ها باشید زیرا الیاف اکریلیک به دلیل مصنوعی بودنشان هیچ حشره ای را جذب خود نمی کنند.  لباس های اکریلیک با این که شباهت بسیار زیادی به لباس های پشمی دارند ولی از نظر هزینه کاملا متفاوت هستند، الیاف اکریلیک قیمت بسیار پایین تری از الیاف پشمی دارند به همین دلیل توجه بسیاری از افراد را  در صنعت نساجی به خود جلب کرده است.

البته نباید ویژگی های این الیاف در این موضوع را نادیده گرفت. از ویژگی های مهم دیگر این لیف که باعث محبوبیت این لیف بین مصرف کنندگان لباس های اکریلیک شده می توان به نگهداری آسان و مقاومت در جذب بوهای نامطبوع اشاره کرد.

 

"الیاف اکریلیک"

کاربرد الیاف اکریلیک در لباس

ژاکت
جوراب
لباس های بافتنی
لباس ورزشی
خزهای به کار رفته در لباس های زمستانی

منسوجات خانگی

پتو
فرش
پارچه های پرز دار
کاور کوسن ها

مصارف صنعتی

مواد فیلتراسیون
مواد تقویت کننده در ساخت و ساز
باتری خودرو
سایبان
لایه های عایق پشمی
روکش ماشین

نحوه نگهداری و شست و شوی لباس‌های الیاف اکریلیک

قبل از هر چیزی بهتر است مانند هر لباس دیگری حتما به دستور شست و شوی آن توجه شود اما نگهداری از لباس هایی از جنس الیاف اکریلیک زیاد سخت نیست و از دوام خوبی برخوردار می باشند و می توان مانند اکثر لباس ها در ماشین لباس شویی شست که همین موضوع باعث محبوبیت بیشتر الیاف اکریلیک می باشد. اما با این حال برخی از لباس هایی با درصد اکریلیک بالا را باید با آب سرد و یا ملایم شست و شو داد تا ماندگاری بهتری داشته باشند.

لباس های ظریف یا ژاکت ها پیشنهاد می شود که با دست شسته شوند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که در ماشین لباس شویی بیش از حد لباس قرار ندهیم تا لباس ها کمتر چروک شوند. لباس از جنس اکریلیک باید در دمای پایین خشک شود زیرا حرارت بالا میتواند به الیاف آن آسیب برساند و باعث کشیدگی پارچه و یا چروک شدن به صورت دائمی شود.

"لباس الیاف اکریلیک"

کلام آخر

برای خشک کردن لباس هایی با الیاف اکریلیک، بهتر است از حرارت بسیار کمی استفاده کنیم. البته لازم به ذکر است که از ویژگی های پارچه ی اکریلیک خشک شدن سریع آن می باشد؛ همچنین در زمان اتو کردن برای جلو گیری از ذوب شدن این الیاف بهتر است از پارچه های اتو استفاده شود. این نکته را فراموش نکنید که لکه‌ها باید در اسرع وقت با شوینده های مناسب تمیز شوند و اجازه داده نشود برای مدت طولانی لکه ها روی لباس باقی بمانند. برای طول عمر لباس هایی با الیاف اکریلیک باید آن ها را به صورت صاف در حالتی داخل کمد قرار داد که از کشیده شدن به دور باشند.

جامه بافت به دلیل تولید پوشاک با کیفیت، ظرافت بالای کار تولید، تنوع محصولات و صادرات پوشاک، یکی از برترین و معتبرترین مراکز تولید پوشاک در کشور ما ایران است. این کارخانه تولیدی لباس با رعایت استانداردهای بین‌المللی و کیفیت بالا، توانسته است جایگاه منحصر به فرد خود را در بازار پوشاک ایجاد کند.