ترفند های نگهداری لباس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یکی از لباس هایتان را بیشتر دوست داشته باشید. همچنین سعی می کنید در نگهداری و استفاده از آن مراقبت های لازم را انجام دهید تا مدت زمان طولانی تری بتوانید از آن استفاده کنید. گاهی بر حسب اتفاق و یا در اثر استفاده مداوم لکه هایی بر روی لباس ایجاد می شود که حس تمیزی را از آن لباس می گیرد و با شست و شوی معمولی از بین نمیرود. در این مطلب از مجله جامه بافت به نکات مهمی در خصوص ترفند های نگهداری لباس می پردازیم.

آنچه در این مطلب می خوانیم

ترفندهای نگهداری لباس

ما در این مقاله قصد داریم روش درست نگهداری لباس و پاک کردن لکه های مختلف از روی لباس را معرفی کنیم تا عمر لباس هایتان را افزایش دهید.

  1. لکه عرق

اتفاقی که عرق بر سر لباس ها می آورد زرد شدن قسمتی از لباس مخصوصا زیر بغل می باشد که هر چه لباس رنگ روشن تری داشته باشد این لکه بیشتر قابل مشاهده است.

راه حل: عصاره لیمو و جوش شیرین

لباس را در یک سطل خیس کنید، مقداری آبلیمو و جوش شیرین داخل آن بریزید توجه داشته باشید که آب زیاد گرم نباشد و مقدار آبلیمو و جوش شیرین متناسب باشد. لباس باید به مدت 2 الی 3 ساعت داخل سطل بماند و سپس آبکشی کنید.

 

2. چروک ژاکت یا پلیور

ژاکت و پلیور لباس هایی هستند که اگر چروک شوند ظاهر شما را مرتب نشان نمی دهند و اتو زدن آن ها آسان نیست. که راه حل و ترفند های نگهداری لباس در اینجا آورده شده است.

راه حل : جای خنک

پلور و ژاکتتان را در یک کیسه زیپ دار قرار دهید سپس به مدت 3 الی 4 ساعت در یخچال و یا مکان بسیار خنک بگذارید تا دیگر چروک بودن لباس اذیتتان نکند.

3. الکتریسیته لباس

گاهی با لمس کردن یک لباس الکتریسیته ساکن در آن پوست شما را اذیت می کند که معمولا این اتفاق  برای لباس هایی از جنس بافت بیشتر رخ میدهد.

راه حل: دستمال خیس

شما می توانید با یک دستمال کاغذی و کمی آب این مشکل ساده را حل کنید ، کافیه دسمال کاغذی را خیس کنید و روی لباستان بکشید تا بدون هیچ الکتریسیته ای آماده پوشیدن باشد.

4. لکه های آرایشی

مطمئنا لکه های آرایش، روی لباس برای هر خانمی به وجود آمده و باعث ناراحتی زیادی می شود مخصوصا اگر آن لباس مورد علاقیتان باشد. گاهی این لکه ها به آسانی با کف ملایم پاک می شود و گاهی آنقدر سخت  پاک می شوند که تصمیم میگیریم آن لباس را کنار بگذاریم.

راه حل: کف اصلاح

روی لکه آرایش مقداری فوم اصلاح بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند سپس با آب ملایم سشت و شو دهید به راحتی تمام لباس هایتان که لکه آرایش دارند تمیز می شوند.

5. آدامس

چسبیدن ناگهانی آدامس به لباسی که دوستش داریم می تواند از آن دسته اتفاق هایی باشد که کل روزمان را خراب می کند اما نگران نباشید با یک ترفند ساده می توانید لباستان را نجات دهید.

راه حل : یخ

یک تکه یخ را روی آدامس قرار دهید و صبر کنید تا آدامس کاملا سفت شود. سپس به آرامی شروع به برداشتن آدامس از روی لباس کنید ، میبینید که آدامس بدون آن که آثاری از خود باقی گذارد و به لباس شما آسیب بزند جدا میشود.

6. خم شدن لبه تیشرت

اگر لبه تیشرت هایتان بعد از چند بار شست و شو کج شده است و باعث شده تا به درستی روی تن ننشیند لباستان را دور نیاندازید با یک روش ساده دوباره تیشرتتان را به کمد لباستان برگردانید. این مورد نیز یکی دیگر از ترفند های نگهداری لباس می باشد.

راه حل: اتو مو

با یک اتوی مو بقیه ی تیشرتتان را اتو کنید تا دوباره صاف و مرتب روی گردن قرار گیرد.

7. پرزهای لباس

یکی دیگر از ترفند های نگهداری لباس این مورد می باشد که مواقعی برخی از پارچه ها به دلیل جنسی که دارند بعد از چند بار استفاده کوتاه دچار پرزدهی و برجستگی روی سطح می شوند و لباس طوری ظاهر می شود که انگار قدیمی و کهنه است.

راه حل: تیغ

یک تیغ را به آرامی روی سطح پارچه بکشید با این روش تمام پرز ها و برجستگی های آن حذف می شود و لباستان دوباره مثل روز اول سالم و مرتب است.

8. کم رنگ شدن جین

پارچه های جین همیشه مد است و در ایتم های مختلف کاربرد دارد همچنین به دلیل جنس محکمی که دارد می توان سال ها از آن استفاده کرد اما اگر لباس جینتان دچار رنگ پریدگی شد نا امید نشوید زیرا دوباره قابل پوشیدن است. این مورد نیز یکی از موارد و ترفند های نگهداری لباس می باشد.

راه حل: سرکه

برای رنگ پریدگی لباس جین کافیه فقط یک پیمانه سرکه داخل ماشین لباس شویی بریزید و یا شلوار را در سطلی قرار دهید که مخلوطی از آب و سرکه داخل آن وجود دارد با این کار رنگ شلوار به حالت اولیه خود باز میگردد.

 

9. رژ لب

خانم هایی که هنگام تعویض لباس رژ لبشان به یقه ی لباس کشیده میشود و تایم کمی برای شستن آن لباس دارند اصلا نگران نباشید با یک راه حل ساده می توان لکه ی رژ لب را پاک کرد و زمان خود را از دست نداد.

راه حل : اسپری مو و تافت

با زدن اسپری مو یا همان تافت به لکه ی رژ روی لباس باعث میشود به راحتی قابل پاک شدن باشد.

کلام آخر

تمام مواردی که برای از بین بردن لکه ها و نگهداری درست لباس در این مقاله بیان کردیم بسیار راحت و کاربردی است. نکته قابل توجهی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز لکه ای را با فشار مستقیم آب داغ از بین نبرید زیرا آسیب زیادی به لباس وارد می شود  همچنین پاک کردن به این صورت دشوار می باشد.