پنتون زبان جهانی رنگ ها

پنتون زبان جهانی رنگ‌ها مقاله جذابی از مجله جامه بافت می‌باشد. قطعا یکی از مواردی که برای اکثریت ما هنگام انتخاب یک محصول تاثیر بسزایی دارد رنگ آن کالا می باشد. با توجه به این نیاز، شرکت‌های تولیدی در سرتاسر دنیا، کالایی واحد را در رنگبندی‌های متنوع به تولید می‌رسانند تا بتوانند حق انتخاب بیشتری را برای مخاطبین خود قائل شوند.

حال باید پرسید که این انتخاب رنگ‌ها از کجا منشا می‌گیرد؟ در اینجا بررسی می‌کنیم که فقط سلیقه‌های شخصی تولید‌کنندگان و خریداران تاثیر‌گذار  است و یا فاکتور‌های جهانی نیز در این انتخاب‌ها دخیل می‌باشد.

پنتون زبان جهانی رنگ ها

شرکت‌های گوناگونی در سراسر جهان در حوزه شناسایی رنگ فعالیت می کنند که می‌توان معتبرترین را شرکت آمریکایی پنتون دانست که اکثر مردم آن را به عنوان سلکتور رنگ هر ساله می‌شناسند. با ما همراه باشید تا بیشتر با pantone، این شرکت مشهور در حوزه رنگ شناسی آشنا شویم.

"شرکت پنتون"

تاریخچه پنتون

شرکت پنتون در سال 1963 در ایالت نیوجرسی آمریکا توسط لارنس هربرت تاسیس شد. pantone شرکتی خصوصی است که در چهار دهه اخیر نقشی معتبر و مهم را در برقراری ارتباط بین رنگ‌ها و کشف رنگ‌های جدید ایفا کرده و در موضوعات مختلفی مثل رنگ سال، روان شناسی رنگ‌ها، ترکیب رنگ‌ها و … تاثیر‌گذار است. این شرکت با کد‌گذاری مشخص و جهانی برای رنگ‌ها در سراسر دنیا کمک بزرگی به برند‌ها ، تولید‌کنندگان، طراحان صنعت چاپ و طراحان مد و فشن کرده است؛

از‌این‌رو بسیاری از فعالان این حوزه، پنتون را زبانی جهانی برای دنیای رنگ‌ها می‌دانند. شروع به کار پنتون از ترکیب رنگ برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی بود. و دلیل محبوبیت و معروفیت بیشتر پنتون در توانمندی این شرکت در طراحی رنگ‌های مخصوص خود است و جالب است بدانید که pantone برخی از این رنگ‌های به خصوص را قابل چاپ نمی‌داند و فقط آن را در داخل نمایشگر‌های کامپیوتر نشان داده و قابل استفاده می‌داند.

 

"رنگ های پنتون"

درآمد شرکت پنتون

پنتون و یا Pantone به معنی تمام رنگ‌ها می‌باشد که از طریق ترکیب رنگ‌ها به شکل شیمیایی و فروش فرمول رنگ به طراحان مد و کارخانه‌ها درآمدزایی دارد؛ پنتون در سال 2007 توسط شرکت xrite که تامین‌کننده ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های اندازه‌گیری رنگ است خریداری شد. از دیگر موارد که pantone (پانتون) در حوزه چاپ رنگ‌ها در سراسر دنیا تاثیر گذاشته، استاندارد کردن رنگ‌های cmyk برای چاپ‌خانه‌ها می‌باشد.

(به ترکیب رنگ‌های زرد، سیاه، سرخ آبی و فیروزه ای رنگ‌های ترکیب چاپ cmyk می‌گویند.)

جالب است بدانید که به رنگ‌‌ها با کد‌های استاندارد در سراسر دنیا با رنگ پنتون و یا pms شناخته می‌شود.

"درآمد شرکت پنتون"

پیش بینی ترند رنگی هر سال توسط پنتون

هر سال کمپانی پنتون یک‌رنگ را که با توجه به اتفاقات جهانی که در سال گذشته رخ داده است و عواطف و احساسات مردم جهان برای سال جدید انتخاب می‌کند. رنگ سال انتخاب شده توسط pantone رسمی نمی‌باشد اما به دلیل اعتبار این شرکت در‌حوزه رنگ‌شناسی اکثریت برند‌ها آن را پذیرفته و از آن بهره می‌برند و مورد استقبال عموم مردم نیز قرار می‌گیرد.

می توان گفت رنگ انتخابی پنتون برای سال آینده با روح زمانه و یا حس حال زمانه مردم مطابقت دارد لازم به ذکر است که انتخاب رنگ‌های سال در جلسات محرمانه صورت می‌گیرد. شید هر رنگی که پنتون معرفی میکند، در دل خود راز‌ها و معما‌هایی شگفت‌انگیز دارد. به عنوان مثال اگر سالی که گذشت با غم و مشکلات فراوان برای اکثریت مردم یاد می‌شود pantone رنگی را معرفی کرده که برای سال آینده آرامش و امید را برای افراد جامعه به ارمغان بیاورد.

(برای داشتن اطلاعات از معانی هر رنگ پیشنهاد می‌کنیم به مقاله روانشناسی رنگ ها رجوع کنید)

روانشناسی رنگ

پنتون از سال 2000 شروع به معرفی رنگ سال کرد و تاثیر بسزایی  را از این طریق در افزایش فروش برخی از برند‌ها داشت. هم‌چنین pantone سال 2022 از بانک پالت‌های رنگی خود استفاده نکرد و رنگی کاملا جدید خلق کرد و نام آن را آبی بنفش (very peri) نامگذاری کرد. شرکت pantone اعلام کرد که ترکیب رنگ جدید آبی با رنگ بنفش “نگرش شادی‌آور و حضوری پویا را نشان می‌دهد که خلاقیت شجاعانه و تخیلی را تشویق می‌کند.

علاوه‌بر رنگ اورجینال و اصلی هر سال؛ کمپانی پنتون در هر فصل 10 رنگ را معرفی می‌کند که با توجه به عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه انتخاب و معرفی می‌شود.

پنتون pantone و روانشناسی رنگ ها.